,
Hiburan

Masuk Kem Latihan Seminggu, Syafiq Kyle Kongsi Cabaran Ketuai ‘The Real’ Komando Dalam Takluk: Lahad Datu  – “Kami Dilayan Seperti…”

Khairil Khusyairi
13/08/2024
11:55 MYT
Pelakon Syafiq Kyle menyifatkan kemunculannya dalam filem Takluk: Lahad Datu adalah antara tanggungjawab yang terbesar yang digalasnya sepanjang bergelar anak seni.

Karakter Terbesar

Menurut Syafiq atau nama sebenarnya Mohd yafiq Shamim Abdul Razak berkata, filem yang diinspirasikan dari kisah benar itu sarat dengan emosi seperti perjuangan wira-wira negara dalam mempertahankan kedaulatan negara.

“Tanggungjawab yang saya galas ini antara karakter yang terbesar juga sepanjang dalam karier saya.

“Saya perlu menyampaikan mesej tentang perjuangan lebih-lebih lagi buat generasi muda yang tidak muncul lagi ketika itu.

“Emosi sangat berat kerana ia tentang patriotisme dan semangat juang, ditambah pula dengan uniform, senapang ia menambahkan lagi semangat saya,” ujarnya kepada Gempak.

Syafiq ditemui pada sidang media dan tayangan perdana filem Takluk: Lahad Datu, baru-baru ini.

Ketuai The Real Komando

Syafiq yang memegang watak DSP Zamri mendedahkan antara cabaran terbesar yang perlu dijayakan adalah mengetuai pasukan dengan memberi kata semangat dihadapan anggota sebenar 69 Komando atau (VAT 69).

“Ada satu babak yang saya perlu bagi kata-kata semangat. Cabaran terbesar saya adalah bagaimana saya hendak beri kata semangat di hadapan semua anggota VAT yang sebenar.

“Pelakon hanya di barisan pertama sahaja, selebihnya adalah anggota komando yang sebenar.

“Jika saya tak beri kata semangat yang betul-betul pada mereka, mereka takkan terima, anggap tak beri semangat.

“Saya berlatih dengan mereka, saya tunjuk pada mereka, dan saya dapat input dari mereka. Ia sangat membantu saya.

“Saya rasa benda paling mencabar adalah untuk mengetuai ‘the real’ komando,” kongsinya.

Kongsi Syafiq lagi, dia juga perlu menyarungkan uniform sebenar VAT dan kelengkapan besi.
“Saya bersama mereka dalam masa hampir dua bulan.

“Cedera juga ada, sebab saya sarungkan uniform VAT yang sebenar dan alat kelengkapan sebenar yang semuanya besi.

“Ada satu babak yang semuanya perlu dilakukan dengan cepat, jari saya memang hancur tetapi itu perkara biasa,” kongsinya lagi.
Menjalani latihan selama seminggu bersama anggota VAT sebelum memulakan penggambara, Syafiq akui ia pengalaman yang berharga.
“Saya membuat persediaan dengan membuat latihan bersama VAT selama seminggu di Ulu Kinta.

“Kami dilayan seperti budak baru yang masuk VAT, memang penuh dengan agresif dan intensity.

“Ia sangat membina kerana kita berada di lokasi Lahad Datu dimana lokasi sebenar kejadian, jadi kami sangat bersedia dengan semua keadaaa,” tutupnya.
Takluk: Lahad Datu yang diinspirasikan dari kisah benar turut menampilkan barisan pelakon hebat seperti Syafiq Kyle, Kamal Adli, Fikry Ibrahim, Anding Indrawani, Eman Manan, Riezman Khuzaimi, Josiah Hogan, Ayez Shaukat, Fad Anuar dan ramai lagi.
Filem yang bakal ditayangkan 22 Ogos ini dijangka memberikan impak mendalam kepada penonton dengan kisah keberanian dan semangat perjuangan yang ditonjolkan oleh wira-wira negara.

ARTIKEL BERKAITAN: Syafiq Kyle Dedah Ada Pihak Skeptikal, Takut Filem Lakonannya Tak Meletup – “Kutipan Tinggi Itu Bukan Kerja Saya"

Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hollywood

Drama Epik Sejarah Jepun Shogun Julang 18 Trofi Anugerah Emmy Ke-76!

gempak
16/09/2024
09:26 MYT
Drama epik sejarah Jepun, Shogun melakar rekod baharu apabila menang 18 trofi di acara berprestij Anugerah Emmy ke-76 yang berlangsung di Peacock Theater, Los Angeles, Amerika Syarikat.
Filem

Sambutan Padu, Baik Punya Ah Long Raih 1 Juta Selepas Tiga Hari Tayangan!

gempak
15/09/2024
05:55 MYT
Filem muzikal komedi, Baik Punya Ah Long membuka tirai pawagam dengan permulaan yang baik dengan meraih kutipan RM1 juta selepas tiga hari tayangan rasmi.
Hiburan

7 Tahun Kahwin, Fazura Fail Cerai Terhadap Fattah Amin

gempak
13/09/2024
04:38 MYT
Aktres dan usahawan Nur Fazura Sharifuddin dilaporkan telah memfailkan permohonan cerai terhadap suami, pelakon Fattah Amin, pagi tadi selepas tujuh tahun berkahwin.
Filem

Baik Punya Ah-Long No 1 Dalam Carta Di Pawagam Selepas Sehari Ditayangkan!

gempak
13/09/2024
02:35 MYT
Filem Baik Punya Ah-Long kini mendominasi carta top 10 filem di pawagam Golden Screen Cinemas (GSC) selepas sehari ditayangkan di seluruh negara.
Hiburan

Muka Disamakan Dengan Girlfriend Popeye Sebab Rambut Pendek, Intan Najuwa Sekolahkan Netizen - "Saya Tak Guna Duit Awak..."

gempak
12/09/2024
08:25 MYT
Pelakon Datin Intan Najuwa memberitahu dia tidak mengendahkan komen netizen yang menyifatkannya serupa dengan teman wanita watak animasi terkenal, Popeye, ketika berambut pendek.