Anugerah MeleTOP Era atau AME kembali lagi untuk edisi ketujuh tahun ini dengan tema Epik Glam dalam tagline Yang Epik, Yang Lagend.

AME ialah sebuah anugerah pilihan penonton yang memberikan kuasa sepenuhnya kepada peminat untuk menentukan pemenang bagi kesemua 15 buah kategori utama yang dipertandingkan.

Bakal berlangsung 20 Disember ini, AME 2020 akan disiarkan secara langsung dari Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) secara eksklusif di Astro Ria (104) dan Ria HD (123).

Buat pertama kalinya juga, AME 2020 bakal berlangsung mengikut norma baharu berdasarkan ketetapan SOP yang dibenarkan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dalam usaha menangani penularan wabak Covid-19.

A post shared by MeleTOP (@meletop)


Menurut Ketua Strategi Pembangunan Kandungan Hiburan dan Drama Astro, Raqim Ahmad menyatakan pandemik Covid-19 tidak memutuskan semangat namun mendorong bekerja dengan lebih keras untuk berkarya secara kreatif dalam norma baharu.

"Tahun 2020 cukup mencabar kerana krisis pandemik Covid-19 yang melanda dunia ternyata telah mengubah pola kelaziman biasa kepada resam baharu secara menyeluruh. Sebagai stesen TV satelit berbayar, Astro juga turut terkesan dengan impak tersebut.

"Pelbagai perancangan yang sudah dirangka awal terpaksa ditunda dan harus diganti dengan pelan baharu serta merta, manakala garis masa juga harus dirombak semula bagi memastikan tanggungjawab kepada para pelanggan tidak terjejas.

"Walaupun sukar, kami berbesar hati kerana dapat menyempurnakan penganjuran AME 2020 yang sudahpun menjadi rutin tahunan sejak mula diperkenalkan pada tahun 2014. Kami juga cukup teruja untuk berkongsi keputusan penuh edisi kali ini yang merupakan pilihan peminat sebelum dunia berubah akibat Covid-19.

"Situasi semasa yang penuh kekangan juga tidak pernah dilihat sebagai halangan, malah ia menjadi pembakar semangat yang mendorong kami bekerja dengan lebih keras untuk berkarya secara kreatif dan di luar zon kebiasaan secara satu pasukan.

"Kami juga ingin tekankan bahawa penganjuran AME 2020 bukanlah berlandaskan kepada hiburan semata-mata kerana ia merupakan platform interaktif yang terbaik untuk menyalurkan maklumat penting dan efektif kepada para penonton.

"Acara ini juga memainkan peranan untuk memudahkan proses normalisasi kepada amalan norma baharu dalam meneruskan kelangsungan hidup selepas krisis ini berakhir.

"Keputusan untuk meneruskan penganjuran AME 2020 adalah tanda penghargaan dan ucapan terima kasih kepada para peminat yang tidak pernah berhenti menyokong kami selama ini. Nantikan pelbagai kejutan epik yang telah disusun rapi bagi menyemarakkan lagi edisi tahun ini meskipun diadakan dalam skala kecil," katanya.

AME 2020 bakal menampilkan pasangan hos sensasi iaitu Nabil Ahmad dan Jihan Muse yang akan mengendalikan pentas utama pada malam tersebut.

Personaliti ERA, Radin dan Cik Manggis (De Fam) pula bakal menggalas tanggungjawab sebagai hos untuk acara Karpet Merah AME2020 yang dibawakan oleh Astro GO.

Pentas AME 2020 juga bakal diserikan dengan persembahan eksklusif selebriti popular seperti Anuar Zain, Misha Omar, Ernie Zakri, K-Clique, Floor 88, Dolla, Ismail Izzani, Aina Abdul, Wany Hasrita, Shiha Zikir, Andi Bernadee, Haqiem Rusli, Zynakal, Yonnyboii serta ramai lagi.

Sementara itu, antara barisan penyampai trofi yang bakal memeriahkan AME 2020 termasuklah Ayda Jebat, Nabil Mahir, Siti Nordiana, Khai Bahar, Janna Nick, Hun Haqeem, Nabila Razali, Syafiq Kyle, Cik B, Danial dan Radin (ERA).

Personaliti ERA, penyanyi dan rapper popular iaitu Dina Nadzir, Syamel, Tuju (K-Clique) dan Sophia Liana (De Fam) buat pertama kali berpadu suara menerusi lagu tema AME 2020 hasil ciptaan komposer Navin D’Navigator.

Terdahulu, AME 2020 yang dijadualkan pada 12 April lalu terpaksa ditangguhkan susulan penularan pandemik COVID-19 yang semakin serius di seluruh dunia serta sejajar dengan pengumuman yang dibuat pihak kerajaan untuk menangguhkan sebarang perhimpunan.

BACA: Anugerah MeleTOP Era 2020 Ditunda!​