Permintaan hos Miss Universe 2021, Steve Harvey yang meminta wakil negara India, Harnaaz Sandhu membuat bunyi kucing mendapat kecaman hebat dari netizen.

Harvey yang memanggil 16 finalis Miss Universe 2021 ke tengah-tengah pentas untuk memperkenalkan diri masing-masing secara tiba-tiba meminta Sandhu menunjukkan kemahiran yang tidak diketahui ramai.

Malangnya, Harvey meminta Sandhu untuk mengajuk bunyi haiwan bagi membuktikan kemampuan ratu cantik itu.

"Saya dengar anda juga mampu meniru suara haiwan, mari kita dengar," katanya ketika siaran langsung.

Sandhu, 21, yang terkejut dengan permintaan itu dengan segan-silu terpaksa menurut sahaja permintaan Harvey.

"Ya Tuhan, Steve, saya harap tidak melakukannya di pentas dunia. Tapi saya tiada pilihan lain... Bersiap sedia semuanya. Meow... Meow... Meoww," kata Sandhu sambil meniru suara kucing.

Ramai yang hairan apabila setibanya giliran Sandhu, gadis itu diminta untuk berjenaka walhal finalis lain diberikan peluang memperkenalkan diri dengan lebih intelektual.

Sebagai contoh, Miss Panama, Brenda Smith diberikan kesempatan untuk berbicara mengenai peranannya di Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) manakala Miss Great Britain, Emma Colingride berbicara tentang perjuangan melawan gender bias.

Hal itu disuarakan netizen di media sosial, mengeluh dengan tindakan Harvey melakukan sedemikian kepada Sandhu.

"Miss India diminta membuat bunyi haiwan bukan perkara yang saya harap pada acara kali ini. Jelas sekali ia perlu diberikan soalan yang lebih baik.
"Soalan merepek apa tu? Miss India ada banyak hal lain yang boleh dibicarakan," luah beberapa pengguna di alam maya.

Sandhu yang dijulang sebagai Miss Universe 2021 merupakan aktivis wanita selain membantu ibunya mendidik masyarakat setempat tentang kepentingan kesihatan dan kebersihan wanita.

Dalam masa sama, dua buah filem lakonan Sandhu bakal ditayangkan tidak lama lagi.

Sandhu telah menamatkan kemarau 21 tahun apabila memenangi mahkota rebutan ramai Miss Universe 2021 mengalahkan 80 delegasi negara lain.

Pada acara sama, tempat kedua dimenangi oleh Miss Paraguay, Nadia Ferreira dan ketiga pula jatuh kepada Miss Afrika Selatan, Lalela Mswane.