Sepasukan anggota bomba dan penyelamat bertarung nyawa bagi menyelamatkan seekor anjing yang terperangkat di tebing bukit.

Menerusi laman sosial Penang Kini, mereka memuat naik beberapa keping foto misi menyelamat anjing tersebut di kawasan yang terletak di Tanjung Bungah, Pulau Pinang pada Selasa.

“Terbaiklah kalian semua. Anggota Bomba Bagan Jermal dan Bomba Sukarela Mount Erskine berusaha sedaya upaya demi untuk menyelamatkan seekor anjing terperangkap di lereng bukit setinggi 100 kaki di kawasan Tanjong Bungah,” tulis pengendali akaun berkenaan.



Difahamkan situasi bertambah cemas apabila lereng bukit yang curam itu licin akibat hujan lebat sekitar petang semalam.

Walaupun berada di dalam bulan Ramadan, setiap anggota bomba tetap bersemangat dan berusaha menyelamat haiwan tersebut.

Hasil tinjauan Gempak di ruang komen, rata-rata wargamaya memuji tindakan berani anggota bomba terbabit dan memberikan penghargaan.



“Salute kepada semua anggota bomba yang terlibat. Terima kasih hero, semoga Tuhan merahmati anda semua,” komen seorang wargamaya.

“Terbaik abang bomba. Binatang itu juga akan mendoakan kebaikan untuk korang. Terima kasih di atas jasa baik. Semoga Allah membalasnya,” puji seorang wargamaya.

“Kalau saya ada 10 ibu jari, saya akan angkat 10 ibu jari ini di depan anda sebagai tanda penghargaan kepada semua yang terlibat,” kata seorang wargamaya.

“Terbaik, dapat pahala di bulan Ramadan abang bomba semua,” ujar seorang wargamaya lagi.



Kepada anggota bomba dan penyelamat, anda memang hero!

Kami di Gempak sentiasa mendoakan kesejahteraan semua frontliner dan individu yang bertugas terutamanya dalam menentang penularan wabak COVID-19.

Buat pembaca Gempak, anda juga boleh jadi hero!

Pastikan anda selalu mencuci tangan, pakai topeng muka, gunakan 'sanitizer', amalkan penjarakan sosial serta lakukan semua perkara yang boleh mencegah COVID-19.


Sumber foto: Facebook Penang Kini