Penyanyi Aina Abdul mendapat pujian warganet muzik video Maybe dan Kelip-Kelip dilancarkan di saluran YouTube miliknya malam semalam.

Muzik video dua dalam satu yang memaparkan lagu Maybe dan Kelip-Kelip itu mendapat pujian peminat.

Rata-rata memuji kelainan yang dibawa Aina dan berpendapat penyanyi Sumpah ini boleh melangkah lebih jauh dalam bidang nyanyian dan penulisan lirik.

“OMG, Brilliant! MV 2 in 1…memang padu Aina Abdul ni. Macam nilah artis berkualiti. Walaupun bereksperimen tapi mantap!

“Dia guna lagu zaman kanak-kanak kita je weh! Twinkle-twinkle Little Star…Macam manalah dia boleh terfikir? Sedap kot!,” antara komen warganet di saluran Youtube Aina.

Sementara itu Aina berkata muzik video dan dua lagu barunya itu merupakan kejutan yang dirancang untuk peminat.

“Saya mula menulis Maybe dan Kelip-Kelip ketika awal tempoh Perintah Kawalan Pergerakan. Lagu-lagu ini merupakan hasil ciptaan sepenuhnya oleh saya sendiri dan ia menonjolkan sisi berbeza saya sebagai Aina Abdul.

“Jika sebelum ini menerusi Sumpah dan Semalam, saya mempertaruhkan lagu balada yang bernada perlahan, lagu Maybe dan Kelip-Kelip menjanjikan satu kelainan,” kata Aina.

Bercerita mengenai Maybe yang mengangkat genre pop balada, lagu tersebut mengisahkan tentang cinta yang bertepuk sebelah tangan.

“Tajuk Maybe dipilih untuk menonjolkan keunikan lagu ini. Biarpun menggunakan tajuk dalam perkataan Bahasa Inggeris, lirik lagu ini ditulis dalam Bahasa Melayu. Proses menyiapkan lagu ini mengambil masa selama sebulan sahaja.

Seterusnya, lagu Kelip-Kelip yang mengambil inspirasi dari melodi lagu kanak-kanak popular Twinkle Twinkle Little Star pula membuatkan Aina keluar dari zon selesa.

“Kelip-Kelip bukan berentak balada tapi lagu rancak dengan penambahan koreografi, menjadikan ia satu pengalaman baru bagi untuk saya.

“Runut ‘Twinkle Twinkle Little Star’ menjadi tunjang idea saya sewaktu permulaan pembikinan lagu ini.

“Perbezaannya adalah persepsi lagu kanak-kanak itu ditafsirkan sebagai happy song dan dekat di hati kanak-kanak. Saya cuba twist idea dengan memasukkan elemen cinta dalam mengiring melodi Twinkle Twinkle Little Star itu.

“Idea lagu Kelip-Kelip adalah untuk menggambarkan situasi seseorang yang cuba untuk move on dari masa silam setelah dikhianati dalam hubungan percintaannya,” katanya lagi.