Memasuki edisi keempat, Miss & Mrs Plus World Malaysia (MPWM) mencari wanita bersaiz besar yang punyai kecantikan luaran dan dalaman untuk mewakili Malaysia bertanding di peringkat antarabangsa.

Menurut penganjurnya, Miss Plus World Malaysia Organisation, sesi ujibakat telah dijalankan sejak September hingga Oktober di empat buah negeri iaitu Pulau Pinang, Johor, Sabah dan Sarawak.

Sehingga kini, 40 calon telah disenarai pendek untuk mewakili Malaysia dalam kedua-dua acara iaitu Miss Plus World (18-34 tahun) dan Mrs Plus World 2023/2024 (18-45 tahun).

Calon yang disenarai pendek akan bersaing untuk pelbagai gelaran dan acara kemuncak akan berlangsung pada awal tahun 2024.

Acara ratu cantik ini bertujuan untuk memilih wanita yang berkualiti bukan sahaja sekadar dalam aspek kecantikan tetapi juga dari aspek kebijaksanaan, keyakinan diri, dan kemampuan untuk berkhidmat sebagai duta kepada negara Malaysia.

Malah, ia juga menjadi saluran untuk menyampaikan mesej positif dan kisah-kisah misi kemanusiaan, kesihatan, pendidikan, keamanan dan penghormatan terhadap kepelbagaian.

Untuk rekod, gelaran ratu cantik MPWM pernah dimenangi oleh Lam Man Tang dan Sherlyn Chan (2022–23), Elena Tong dan Anna Liza Del Castillo (2021–22), dan Melissa Mohan Tyndall dan Shakti Chhabra (2020–21).

Monkii Global Holdings dan I Creative Event Sdn. Bhd., diketuai oleh Nicklaus Chia, Junn Chow, dan Megan Tan, telah dilantik oleh Miss Plus World Malaysia Organisation sebagai penganjur utama acara dan kumpulan pengurusan yang baru untuk acara Miss Plus World Malaysia 2023-2024 ini.

Monkii Global Holdings dan I Creative Event Sdn. Bhd. berpengalaman luas dalam pengurusan acara, penerbitan, perniagaan dan pemasaran.

Manakala, Atelier Group sebagai penaja utama acara ini diwakili oleh Dr. Sam Kuan, seorang pakar dalam pakar dalam penjagaan kesihatan, estetik dan terapi sel stem.

Dengan penyelidikan dan pembangunan yang berterusan, The Atelier Clinic telah menguasai aplikasi terapi sel stem, dan melalui penilaian dan perundingan menyeluruh oleh doktor dan pasukan perubatan yang ditetapkan.

The Atelier Clinic membangunkan pelan rawatan yang disesuaikan yang menangani kebimbangan khusus, sama ada meningkatkan fungsi sendi, meningkatkan estetik, penampilan, mengoptimumkan kesihatan keseluruhan dan memerangi kesan penuaan.

Turut berlangsung baru-baru ini, Forum Pemerkasaan Wanita dan MPWM yang disokong oleh The Atelier Clinic.

Sementara itu, jenama antarabangsa supliment kesihatan terkenal, Phytoscience, yang diwakili Puan Sri Datin Sri Ela Tan turut menjadi penaja bersama.

Maklumat penuh boleh didapati melalui laman web www.missplusworldmalaysia.com atau hubungi Vinna (012 566 9603) atau Calven (012 917 8388).