,
Hiburan

Penganjur Good Vibes Festival Saman The 1975, Tuntut RM11.25 Juta

Gempak
31/07/2024
08:47 MYT
Penganjur acara Good Vibes Festival menyaman kumpulan muzik Britain, The 1975 sebanyak £1.9 juta (RM11.25 juta), setahun selepas kontroversi yang ditimbulkan oleh penyanyinya, Matthew Healy.

Sengaja langgar undang-undang

Memetik lapor laman berita Pitchfork, Future Sound Asia memfailkan tuntutan tersebut di Mahkamah Tinggi United Kingdom dengan mendakwa bahawa kumpulan itu sengaja melanggar undang-undang negara meskipun selepas diberikan beberapa peringatan.

Antara garis panduan ketika berada di atas pentas adalah larangan mengeluarkan kata-kata kesat, merokok, minum minuman keras, menanggalkan pakaian dan bercakap tentang isu politik atau agama, lapor Variety.

Garis panduan lain secara khusus mengharamkan ciuman.
Tuntutan saman itu menyatakan bahawa The 1975 dianggap tidak membuat persembahan sebaliknya memutuskan untuk memprotes peraturan berkenaan dengan memainkan senarai lagu berbeza serta mengingkari garis panduan dengan sengaja.
BERITA TRENDING: Sikap Biadap, Penganjur Tuntut Kumpulan The 1975 Bayar Denda RM12.3 Juta
BERITA TRENDING: “Kami Minta Tour Manager The 1975 Untuk Hentikan Persembahan, Tapi…” - Penganjur Good Vibes Festival
Ia termasuk ucapan provokatif Healy, ciuman dan ‘pelukkan ghairah yang dibuat-buat dengan lama’ ke atas seorang lagi anggota kumpulan itu, Ross MacDonald.
Future Sound Asia memfailkan permintaan ganti rugi pada tahun lepas melalui firma guaman, Steven Thiru & Sudhar Partnership, yang memetik perjanjian bertulis Healy bahawa kumpulan itu akan mematuhi semua garis panduan dan peraturan tempatan.
BERITA TRENDING: Isu Salah Laku The 1975 Di Festival Good Vibes, Pengerusi ALIFE Akui Ia Kes Terpencil
BERITA TRENDING: Pelawak Biadab Jocelyn Chia ‘Sambut’ Matty Healy Jadi Individu Yang Kena Cancelled Oleh Malaysia
Ia menambah dalam satu kenyataan pada masa itu: “Tindakan mereka (The 1975) memberi kesan kepada artis dan perniagaan kecil tempatan yang bergantung pada festival itu untuk peluang kreatif dan mata pencarian mereka”.
Sumber: Pitchfork & Kosmo
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Berang ‘Orang Luar’ Masuk Campur Isu Rumah Tangga, Abang Tesla Bakal Saman 3 Individu

gempak
05/09/2024
05:55 MYT
Isu rumah tangga pempengaruh sensasi iaitu Abang Tesla dan kedua-dua isterinya masih menjadi bualan hangat netizen di media sosial.
Hiburan

Isu Kes Saman, Bekas Kakak Ipar Ira Kazar Mohon Maaf Secara Terbuka Terhadap Puteri Sarah Depan Hakim

gempak
30/08/2024
02:57 MYT
Pelakon Puteri Sarah bersetuju menyelesaikan kes saman fitnah terhadap bekas kakak ipar kepada Ira Kazar iaitu Wiwi Darvinda Mazwena Mazlan secara baik di Mahkamah Sesyen Sivil, Kuala Lumpur pada Jumaat.
Berita

Pemandu Lamborghini Saman Majlis Bandaraya Selepas Kereta Kena Saman

gempak
29/08/2024
05:55 MYT
Aquilino telah disaman sebanyak $800 (RM3,475)  kerana didakwa telah melakukan pencemaran bunyi.
Hiburan

“Tiada Perjanjian Membabitkan Keuntungan RM3 Juta” - Rakan Niaga Wak Doyok Tangkis Dakwaan Menipu

gempak
26/08/2024
06:30 MYT
Pengarah Operasi WD Food Group Muhammad Hanif Omar menangkis dakwaan ikon media sosial dan usahawan popular iaitu Wak Doyok yang dikatakan  mengalami kerugian sebanyak RM3 juta.
Hiburan

"Dia Selalu Di Belakang Saya" - Amelia Henderson Hargai Sokongan Aedy Ashraf Isu Kes Saman

gempak
13/08/2024
07:55 MYT
Pelakon Amelia Henderson, 29, menghargai sokongan diberikan oleh bekas kekasihnya, Aedy Ashraf, 31, selepas dirinya terpalit kes saman membabitkan seorang penulis skrip yang masih belum selesai.