Tular satu hantaran baru-baru ini yang memaparkan tindakan rakus pemberi pinjaman wang tanpa lesen (ah long) yang menyimbah cat merah di rumah seorang individu setelah jiran sebelah rumahnya tidak membayar hutang.

Malah, lebih menakutkan lagi apabila jiran yang tidak bersalah itu turut menerima nota ugutan daripada ah long tersebut yang menyuruh jirannya segera membayar hutang yang tertunggak atau akan terima padah yang lebih teruk.“Ini notis buat anda, sebab jiran sebelah rumah tak bayar hutang.

“Jadi, sebagai jirannya, suruh jiran sebelah rumah kau tu call kami dan settlekan hutang, kalau tidak kau akan terima padah yang sama.

“Jangan cabar saya, untuk bakar rumah ni. Tolong suruh jiran bayar hutang secepatnya, jika tidak, faham-faham lah,” ugut ah long tersebut dalam surat yang ditulis.

Dalam pada itu, netizen turut meluahkan rasa berang dengan tindakan ah long tersebut kerana mengaitkan individu yang tidak bersalah itu dengan masalah yang telah dilakukan si penghutang.

“Ini ah long jenis c*laka, jiran-jiran yang tak tahu ape pun kena, kalau jumpa Ah Long ni time tengah buat job lastik je kepala dia pakai batu.

“Weh dengan jiran jiran sekali kena, ridiculous siaa along ni,” tulis beberapa netizen.

Selain itu, ada juga netizen yang mengeji tindakan si penghutang yang menyusahkan jiran sekeliling.

“Tak pasal-pasal jiran yang taktahu apa-apa jadi mangsa kena simbah cat jugak. Kau yg b*doh pergi berhutang dengan Ah Long, lepas tangan tak nak bayar, orang lain pulak terima bala.

“Ah Long tu tak salah, yang salah tukang pinjam. Dah tahu tak mampu bayar sibuk nak pinjam pastu menyusahkan orang lain,” tulis salah seorang pengguna X.


Berita Trending: Hanya Jumpa Rangka, Misteri Kehilangan Bella Terungkai… Ini Luahan Kakak…


Setakat artikel ini ditulis, pihak polis telah mengesahkan kes ini sebagai mangsa amukan ‘gila’ ah long selepas individu itu membuat laporan.

Kes kini sedang disiasat mengikut Seksyen 427 Kanun Keseksaan dan orang awam diminta untuk tampil ke hadapan sekiranya mempunyai maklumat mengenai kejadian tersebut bagi membantu siasatan.