Pelakon Indonesia, Raline Shah akhirnya membuka mulut mengenai konflik yang tercetus di Gaza dan Palestin ketika ini.

Raline menerusi muat naik di Instagram menyorot aksi pihak berkuasa yang menyebarkan propaganda perang sehingga menyebabkan penderitaan kepada orang awam.

Bintang film 99 Cahaya di Langit Eropa ini juga menyatakan keprihatinan terhadap nasib anak-anak, keluarga dan warga yang nasibnya tidak seberuntung orang-orang di behagian dunia lain.

Selain itu, dia turut menggesa rundingan segera dilakukan agar kesaksamaan dan keamanan dapat dicapai.

"Tindakan kita terbatas, namun hati dan doa kita mampu membalas dan mendukung melebihi batas apa pun yang dapat dibayangkan oleh fikiran. Doa saya kepada semua orang untuk terus sedar.

"Berpihak kepada anak-anak yang tidak berdosa, keluarga, sesama manusia, tidak kira di pihak mana mereka berada. Mereka tidak mempunyai pilihan di mana mereka dilahirkan atau di pihak mana mereka ditakdirkan."



"Orang Islam, Yahudi dan Kristian semuanya bersaudara. Kejahatan terletak pada kerajaan yang menyebarkan peperangan, ketamakan dan penyeludupan senjata."

"Berhenti mengikuti propaganda yang menggalakkan kebebasan, keamanan dan keselamatan untuk orang awam. Berdoa untuk rundingan yang meletakkan semua manusia sama dan meletakkan kehidupan manusia sebagai keutamaan.

"Kebencian melahirkan kebencian. Jangan biarkan kegelapan mengambil alih. Kita semua mengalirkan darah yang sama," akhirinya.

Sungguhpun begitu, hantaran Raline itu menerima respons negatif dalam kalangan netizen.

Ada yang menasihatinya supaya tidak menjadi neutral dan lebih baik diam, dan ada juga yang berpendapat supaya lebih berhati-hati dalam memberikan pendapat, terutama apabila dia merupakan rakyata Indonesia yang beragama Islam.

Sumber: Instagram

BACA: Meerqeen Kena Kecam Sebab Tak Tulis Perkataan Palestin - “Sama Je Kau Dengan…”​