Berita

Saintis China Yakin 99 Peratus Vaksin Keluaran Mereka Berkesan...Cadang Dahulukan Warga Emas & Kakitangan Perubatan

Asraf Aided
30/05/2020
08:53 MYT
Para saintis di China melahirkan keyakinan vaksin yang dibangunkan mereka 99 peratus berkesan untuk merawat COVID-19.
Memetik laporan AWANI, Vaksin tersebut dibangunkan oleh firma bioteknologi Sinovac yang berpusat di Beijing.
Firma itu mendakwa ketika ini mereka berada dalam fasa kedua percubaan kepada 1,000 peserta dalam ujian klinikal.
"Ini adalah vaksin COVID-19 yang sedang kami bangunkan dan inilah yang kami sebut sebagai jarum suntikan yang sudah diisi sebelumnya.
"Jadi apabila orang menggunakannya, ia lebih mudah; ini sangat termaju," kata jurucakap firma itu dalam temu bual bersama Sky News.
Firma itu juga mengesahkan sedang dalam perbincangan untuk melaksanakan percubaan fasa ketiga yang terakhir di United Kingdom (UK).
"Kami bercakap dengan wakil beberapa negara Eropah dan berbincang dengan United Kingdom. Pada masa ini, ia masih di peringkat awal perbincangan.
Sinovac juga sedang membangunkan kilang komersial di bahagian lain di Beijing bertujuan menghasilkan 100 juta dos apabila vaksin mendapat persetujuan akhir untuk proses pengedaran secara besar-besaran.
Bagaimanapun firma itu tidak mengesyorkan pengedaran kepada seluruh penduduk, sebaliknya memberi tumpuan kepada pekerja kesihatan dan warga tua yang menjadi penerima vaksin pertama.
"Cadangan kami, vaksin itu tidak diberi kepada semua penduduk. Kami menyasarkan kumpulan berisiko tinggi, misalnya pekerja kesihatan atau warga emas," kata jurucakap firma itu.
Walaupun begitu, vaksin tersebut tidak akan siap berbulan lagi dengan percubaan fasa dua berlangsung selama beberapa bulan sebelum memasuki fasa ketiga dan kemungkinan persetujuan peraturan.
Sumber : Astro AWANI
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Berita

COVID-19: Tiada Lagi Kuarantin Di Rumah Mulai 15 Julai

gempak
05/07/2024
18:40 MYT
Individu positif Covid-19 tidak lagi dikenakan Perintah Pengawasan dan Pemerhatian (HSO) atau kuarantin di rumah dan tidak perlu melaporkan status positif ujian kendiri dalam aplikasi MySejahtera berkuat kuasa 15 Julai ini.
Hiburan

Rezeki Berlakon Datang Gara-Gara COVID-19, Arfie Shah Akui Masih Nervous Setiap Kali Uji Bakat Lakonan

gempak
05/07/2024
03:55 MYT
Pelakon baharu, Arfie Shah mendedahkan yang dia membina badan sebelum menjalani penggambaran bagi drama siri Astro Originals, X-Change.
Berita

Saintis Dari China Temui Gen Lawan Obesiti?

gempak
26/06/2024
15:55 MYT
Malaysia pada ketika ini ialah negara dengan peratusan penduduk menghadapi masalah obesiti kedua tertinggi di Asia Tenggara selepas Brunei.
Berita

AstraZeneca Tarik Balik Vaksin COVID-19 Di Seluruh Dunia

gempak
08/05/2024
04:36 MYT
Syarikat farmaseutikal global Britain-Sweden, AstraZeneca menarik balik vaksin COVID-19 di seluruh dunia, lapor Telegraph semalam.
Berita

Kenali Dr Wan Wardatul Amani, Saintis Malaysia Pertama Terlibat Dalam Misi NASA ke Marikh!

gempak
19/04/2024
06:00 MYT
Mungkin ramai diantara kita tidak mengenali beliau, namun pada April 2014 seorang saintis, Prof Madya Dr Wan Wardatul Amani Wan Salim berjaya mencipta fenomena besar apabila berjaya mencatat sejarah sebagai wanita pertama Malaysia terbabit dalam program penghantaran penyelidikan ke angkasa dalam misi agensi Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Kebang