Pengacara Nana Mahazan menyatakan perlu membuat persediaan terutama dari segi mental sekiranya ingin memelihara kucing di rumah.

Nana menyuarakan pendapatnya selepas pelakon Nad Zainal meminta pandangan sama ada dia patut membelikan anaknya, Fahad Ibrahim Muhammad Faliq haiwan tersebut.

"Kucing kena komited macam jaga budak jugak.. Ada masa kena bawak vaksin, makan kena jaga, berak, kebersihan, kasih sayang, grooming.. haaa.. kena bersedia jugak semua tu..

"Hehehe habis di cakar sofa nanti tu semua kena bersedia.. Air purifier kalau tak nak rumah berbau nanti hehehe..

"Tapi seronok la bebudak kalau ada kucing, bagus untuk ajar dorang mengenai tanggungjawab kan? Masa anak kucing memang aktif, pastu dah besar kerja dorang tidur je nanti hehehe..

"Pape pun, semoga berjaya tau!" tulisnya di ruangan komen Nad.



Dalam pada itu, Nana meluahkan rasa sedihnya selepas salah seekor kucingnya disahkan penyakit Feline Infectious Peritonitis (FIP).

FIP adalah penyakit tular yang menjangkiti kucing di seluruh dunia. FIP merupakan mutasi virus di dalam tubuh badan yang bergabung dengan respon sistem imunisasi kucing. FIP akan tidak berjangkit ke anjing dan juga manusia.

"Tapi hari ini saya dapat berita sedih. Salah seekor kucing saya kena FIP, koronavirus untuk kucing.. Aku sedih harap dia baik cepat.

"Tu lah ada kucing pun nanti akan cepat emosi juga.. Bila raya atau pergi bercuti nak kena hantar boarding..

"Semua tu kena sedia lah.. Ada ke vet terdekat, macam gituh.. Ini bukan nak takutkan ke apa tau, sekurang-kurangnya awak bersedia dari segi mental," tulisnya lagi.