Saluran YouTube animasi Monsta yang memiliki lebih 13.5 juta pelanggan (subscribers) telah menjadi mangsa jenayah siber.

Digodam syarikat crypto

Menurut kenyataan rasmi yang dikeluarkan oleh MONSTA menerusi Instagram, akaun tersebut dipercayai telah digodam oleh syarikat crypto yang berpangkalan di Amerika, Microstrategy US.

Tukar nama akaun

Bukan itu sahaja, profil akaun tersebut turut ditukar nama ke Microstratergy US.

“Dukacita dimaklumkan bahawa akaun YouTube rasmi Malaysia kami saluran 'MONSTA, yang mempunyai lebih 13.5 juta pelanggan, menjadi mangsa insiden siber semalam.

“Semasa kejadian ini berlaku, kawalan ke atas akaun kami telah dirampas secara tidak sah dan profil telah diubah untuk mewakili syarikat crypto yang berpangkalan di Amerika, Microstrategy US.'

“Kami amat prihatin dengan pelanggaran ini, bukan sahaja untuk gangguan yang ditimbulkannya kepada operasi kami tetapi lebih-lebih lagi untuk pencabulan amanah yang diberikan oleh berjuta-juta keluarga dan penonton muda kepada kami,” tulisnya menerusi kenyataan tersebut.

Perkara itu turut disahkan sendiri oleh Pegawai Eksekutif Monsta, Nizam Razak menerusi Facebook beliau.

“Monsta Channel yang mempunyai 13.5 Juta subscribers telah digodam dan ditukar nama ke MicroStrategy US,” tulisnya.

Siasatan lanjut

Sementara itu, pihak Monsta turut memaklumkan mereka sedang berusaha dalam menyelesaikan isu tersebut dan telah membuat aduan kepada pihak Youtube untuk siasatan lanjut.

“Pasukan kami sedang giat meneruskan siasatan untuk menangani isu ini dan meminta pihak yang didapati bersalah mengambil tanggungjawab sepenuhnya.

“Pasukan rangkaian kami juga sedang bekerja rapat dengan YouTube untuk mempercepatkan pemulihan akaun asal kami 'Saluran MONSTA,” tambahnya lagi menerusi kenyataan rasmi tersebut.

Untuk rekod, pada tahun lalu, saluran Monsta telah diberikan lencana ‘diamond play button’ oleh Youtube sempena telah meraih 10 Juta Subscribers.

Berita Trending: Video Jelingan Di Backstage Konsert Tular, Ini Respons Siti Nurhaliza

Berita Trending: Beraya Di Kelantan, Nabila Razali Jadi Perhatian - “Comeynyo Mek…