Kecoh di media sosial apabila ada seorang wanita bukan warganegara bertekak dengan dua pekerja sebuah butik mewah di KLCC.

Video yang dimuat naik oleh seorang individu di Twitter itu mencetuskan kemarahan netizen apabila wanita itu nekad memasuki butik biarpun tidak memakai pelitup muka.

Bukan saja itu, malah wanita berkenaan dikatakan menuduh mereka yang memakai pelitup muka adalah komunis.

Malah, wanita tersebut juga mendakwa dua pekerja butik yang menahannya itu tidak mempunyai hak dan Malaysia merupakan sebuah negara bebas.

“Its free Country, you do not own the shop,” katanya.

Pun begitu, biarpun ‘ditarbiah’ beberapa kali oleh wanita tersebut, dua pekerja butik itu masih tegas untuk tidak membenarkan individu berkenaan masuk.

Susulan itu, ramai yang memuji tindakan pekerja terbabit hingga ada yang meminta pihak pengurusan menaikkan gaji mereka.

“Well done, Dior KLCC patut naikkan gaji dua pekerja mereka”.

“Aku tabik betul pekerja dia, hati kau memang kental roy”.

“Bagus pekerja Dior tak layan minah tu masuk butik,” tulis beberapa netizen.

Pada masa sama, rata-rata netizen juga mahu pihak berkuasa terutama polis mengambil tindakan yang sama seperti mana dikuatkuasakan terhadap rakyat Malaysia

“Polis patut ambil tindakan, saman seperti mana rakyat Malaysia kena RM10,000”.

“Hope tindakan sama diambil macam rakyat Malaysia yang tak pakai mask,” tulis beberapa netizen

Sekadar info, pelitup muka wajib dipakai ketika berada di tempat awam, walaupun seseorang individu itu mengenakan niqab atau memakai alat perlindungan muka.

Memakai pelitup muka diwajibkan mengikut Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342).

Malah, bermula 11 Mac lalu, Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengeluarkan kompaun RM10,000 kepada individu yang melanggar Prosedur Operasi Standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) secara berulang, kata Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador.