Pengarah Latiff Zami mengakui sangat mencabar mengarahkan Bikin Filem yang dibintangi ramai pelakon, lebih-lebih lagi pelakon-pelakon itu terdiri daripada bintang terkenal tanah air.

Menurut Latiff ia merupakan pertama kali beliau mengarahkan filem yang dibintangi oleh 12 nama-nama besar dalam industri lakonan tanah air.

“Saya rasa perkara paling mencabar adalah untuk mengendali pelakon yang ramai iaitu lebih kurang 31 pelakon dan lebih 10 daripadanya adalah pelakon popular.

“Saya rasa amat kerdil sebagai pengarah ketika itu, namun bersyukur kerana meskipun mereka pelakon terkenal tetapi memberi kerjasama yang sangat baik tanpa ada masalah besar yang ditimbulkan.

“Malah ia beri kelebihan pula pada saya kerana pelakon-pelakon ini mempunyai visual yang tinggi. Mereka faham dan tahu apa yang saya mahu mengikut kehendak naskhah. Malah mereka sangat menyokong idea saya,” katanya.

Latiff berkongsi pengalamannya mengarahkan filem terbaharu yang bakal menemui penonton di Astro First mulai 5 November ini bersama Astro Gempak.

Bikin Filem dari Astro Shaw itu dibintangi oleh Sherry Alhadad, Azhan Rani, Amerul Affendi, Mark Adam, Azrel Ismail, Sharifah Sakinah, Scha Alyahya, Erra Fazira, Azhar Sulaiman, Zain Hamid, Jasmin Hamid, Syazwan Zulkifly, Kodi Rasheed, Kamarool Hj Yusoff, ‘Raja Dubsmash Malaysia’ Ucop dan ramai lagi.

Pertama kali memilih Astro First untuk menayangkan karyanya, Latiff mengakui amat berdebar.

“Sebenarnya sedih juga apabila filem ini tidak dapat ditayangkan di panggung dalam skala yang besar.

“Tapi dalam masa yang sama ia lebih berdebar dari menanti filem ditayangkan di panggung kerana pada saya bila ia ditayangkan di Astro First, maknanya lebih ramai lagi yang akan menonton.

“Apa-apa pun saya harap filem ini boleh menjadi hiburan yang digemari penonton,” katanya lagi.

Bikin Filem mengisahkan tentang seorang bekas bintang filem terkenal dengan gosip-gosip liar, Khaty (Sherry Alhadad) yang ingin menerbitkan sebuah filem bertajuk Dendam Berbalas kerana baru bercerai. Khaty ingin pengarah Rahim G (Azhan Rani) untuk mengarah filem tersebut.

Namun, pelbagai cabaran dan insiden lucu mencuit hati berlaku sepanjang perjalanan pihak produksi menjayakan filem tersebut. Malah setiap kru, barisan pelakon dan pengarah mempunyai macam-macam kerenah dan ragam tersendiri yang menghiburkan.

Saksikan filem Bikin Filem yang akan berada di pawagam rumah anda, Astro First mulai 5 November ini.

Untuk melanggan sila ke saluran 480. Anda juga boleh strim filem ini di Astro Go atau On Demand.

Mudah sahaja, dengan hanya RM15, penonton boleh menonton selama 48 jam (2 hari) secara berulang-ulang. Ikuti info dan klip-klip menarik tentang filem ini menerusi akaun Instagram, Facebook, Twitter Astro Shaw.