,
Berita

Sarapan Popular Malaysia, Nasi Lemak, Roti Canai & Teh Tarik Dihidang Di Pejabat PBB Geneva

Awani
22/06/2024
00:57 MYT
Wakil Tetap Malaysia ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan Organisasi Antarabangsa di Geneva telah menganjurkan acara eksklusif bertajuk 'Malaysian Breakfast Culture: The Protection of Intangible Cultural Heritage' di Geneva.

Pertama kali pamer masakan ikonik Malaysia

Ini adalah kali pertama Malaysia mempamerkan warisan masakan yang kaya dengan menampilkan hidangan sarapan ikonik seperti Nasi Lemak, Roti Canai dan Teh Tarik bertempat di Palais des Nations, pejabat PBB di Geneva.
Acara itu diadakan di luar sesi ke-56 Majlis Hak Asasi Manusia yang sedang berlangsung, menurut kenyataan Wakil Tetap Malaysia yang dihantar kepada Bernama.

Nilai budaya hidangan kegemaran Malaysia

Datuk Nadzirah Osman, Wakil Tetap Malaysia ke PBB di Geneva, menekankan nilai budaya hidangan kegemaran itu dalam ucapan aluannya, mengiktirafnya sebagai elemen penting warisan budaya tidak ketara Malaysia.

BERITA TRENDING: Faye Kusairi Kini Berniaga Nasi Ayam Tepi Jalan, Terharu Azza Elite Datang Support - “Berbunga Hati Kita”

BERITA TRENDING: Michael Ang Tegur Netizen Puaka - “Bila Pelakon Jual Nasi Ayam Kau Kutuk, Dah Confirm Masuk Syurga Ke?”

Memahami kepentingan melindungi budaya sarapan Malaysia, termasuk pengetahuan dan kemahiran dalam menyediakan hidangan ikonik itu, Malaysia telah mencalonkan Budaya Sarapan Malaysia untuk disenaraikan dalam Senarai Warisan Budaya Tidak Ketara Kemanusiaan UNESCO pada Mac 2023.

"Pencalonan ini menekankan kepentingan memelihara dan meraikan tradisi masakan Malaysia sebagai sebahagian daripada warisan budayanya yang kaya dan pelbagai," katanya.

Dalam hal ini, Nadzirah berharap pencalonan Malaysia akan disokong oleh negara-negara anggota semasa pemilihan di Jawatankuasa Antara Kerajaan ke-19 Warisan Budaya Tidak Ketara (ICH) di Paraguay pada Disember tahun ini.

BERITA TRENDING: Ini Sebab Kenapa Halim Yazid Berniaga Nasi Lemak - “Sebenarnya, Baru Enam Bulan Saya Berniaga…”

ARTIKEL BERKAITAN: Pelanggan Merungut Harga Nasi Lemak RM3, Netizen Backup Peniaga - “Nak Murah Masak Sendiri”

ARTIKEL BERKAITAN: Influencer Masak Nasi Lemak Gaul Rata Semua Bahan, Netizen Tanya; "Itu Bukan Nasi Goreng Ker?"

Acara itu dihadiri oleh kira-kira 100 diplomat serta pegawai PBB dan organisasi antarabangsa yang berpeluang menikmati cetusan rasa yang kaya dan mencerminkan masyarakat berbilang budaya di Malaysia.
Kenyataan itu memaklumkan bahawa sebagai ahli Majlis Hak Asasi Manusia PBB dan Jawatankuasa Antara Kerajaan UNESCO bagi Perlindungan Warisan Budaya Tidak Ketara, Malaysia komited untuk mempromosikan hak budaya dan melindungi warisan budaya dalam semua bentuknya.

Sumber: AWANI menerusi BERNAMA

Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Dewi Bukan Warganegara Indonesia Seperti Yang Dinyatakan - “ Saya Orang Malaysia”

gempak
23/10/2024
02:25 MYT
Menurut pemilik nama Emira Delyati Dewi, dia dilahirkan di Malaysia dan mempunyai kad pengenalan diri berwarna biru.
Hiburan

Khai Bahar Wakili Malaysia Ke Abu Music Festival Di Istanbul - "Alhamdulillah, Tak Terfikir Sampai Tahap Ni"

gempak
21/10/2024
14:55 MYT
Pelakon yang juga aktif dalam sukan extreme, Mat Redho telah berkongsi mengenai anaknya yang telah hilang di kawasan sekitar TTDI, Kuala Lumpur.
Hiburan

Ameera Khan Lebih Memilih Lelaki Indonesia, Hati Cair Bila Dipanggil ‘Cinta’ - “Kalau Malaysia, Dari Pengalaman Saya, Bila Mereka…”

gempak
21/10/2024
04:55 MYT
Pempengaruh media sosial, Ameera Khan atau Little Miss Khan (LMK) mengakui dia masih belum mempunyai hubungan cinta yang serius memandangkan dirinya baru berusia 23 tahun.
Gaya Hidup

#FoodiesLife: Foodie Hawker Awards 2024 Iktiraf Penjaja Tempatan! - "Ia Menjadi Anugerah Untuk Rakyat Dari Rakyat"

gempak
15/10/2024
14:18 MYT
Foodie Hawker Awards 2024, sebuah inisiatif pengiktirafan penjaja tempatan yang pertama di Malaysia, bertujuan untuk meraikan budaya makanan jalanan Malaysia yang pelbagai sambil menyokong penjaja tempatan.
Hiburan

Bakal Adakan Konsert Skala Besar Di Malaysia, Sal Priadi Perlukan Persiapan Lebih Rapi - "Secara Jujurnya, Saya Gementar Memikirkan..."

gempak
10/10/2024
12:55 MYT
Penyanyi Indonesia, Sal Priadi, mengakui berasa bimbang untuk mengadakan persembahan di Malaysia buat kali pertama memandangkan ia akan diadakan dalam skala yang lebih besar.
BorakSeeni