Suami Allahyarhamah Rohana Jalil, Jahangir Khan menyifatkan arwah sebagai seorang isteri terbaik.

Jahangir, 66, berkata sepanjang menempuhi bahtera perkahwinan, dia dan arwah tidak sekali pun berdepan krisis rumah tangga.

“Saya masih terdengar suara dan gelak tawa dia. Saya sudah bersama dengan arwah 40 tahun tanpa ada masalah. Tiada juga krisis yang besar antara kami. Dia terbaik dari semua kategori.

“Dia merupakan seorang isteri yang terbaik. Saya dengan kerja saya, dia dengan kerja dia dan kami boleh hidup bersama kekal hingga akhir hayat,” katanya kepada Gempak.

Jahangir ditemui selepas pengebumian arwah Rohana di Tanah Perkuburan Islam USJ 22, Subang Jaya pada Rabu.

Dalam pada itu, Jahangir berkata dia pernah mengajak isterinya untuk melakukan pemeriksaan doktor selepas melihat perubahan pada fizikalnya, namun arwah enggan berbuat demikian.

“Apa yang saya lihat fizikal badan dia semakin susut. Saya pernah ajak dia buat pemeriksaan tetapi dia tidak mahu. Dia kata okay sahaja. Bukan sekali, tapi tiga empat kali saya ajak,” ujarnya.

Terdahulu, Allahyarhamah telah menghembuskan nafas terakhir di Hospital Canselor Tuanku Muhriz (HCTM) Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) kira-kira jam 11:33, malam Selasa.

Rohana Jalil, 68 telah dirawat di hospital sejak April lalu disebabkan kebocoran usus dan terpaksa diletakkan di wad pemantauan.

Media melaporkan jantung Rohana atau nama sebenarnya Dara Abdul Jalil boleh terhenti pada bila-bila masa kerana jangkitan kuman telah merebak ke beberapa organ dalaman.

Untuk info, arwah mendirikan rumah tangga dengan Jahangir Khan pada 1984 dan dikuniakan tiga orang cahaya mata termasuk pelakon, Kilafairy.

ARTIKEL BERKAITAN: Belasungkawa: Meninggal Dunia Pada Usia 68, Berpulangnya Penyanyi Berhati Mulia Rohana Jalil

ARTIKEL BERKAITAN: "Mohon Doakan Arwah Mama" - Kilafairy

ARTIKEL BERKAITAN: TERKINI! Rohana Jalil Meninggal Dunia