,
Berita

Sepasang Suami Isteri Tempuh Perjalanan 331km Demi Sambut Hari Malaysia

Awani
17/09/2024
10:25 MYT
Jarak perjalanan sejauh 331 kilometer dari Sandakan ke pusat bandar Kota KInabalu tidak menghalang pasangan suami isteri meraikan sambutan Hari Malaysia 2024 di Padang Merdeka, Kota Kinabalu malam tadi.

Berbaloi Tempuh Perjalanan Jauh

Anita Ahmad, 50, yang sebelum ini hanya menonton acara gilang-gemilang itu menerusi televisyen, tekad untuk merealisasikan impian beliau dan suaminya pada tahun ini untuk menyaksikan sambutan itu secara langsung bagi merasai sendiri pengalaman meraikan ulang tahun ke-61 pembentukan Malaysia.
Anita yang bekerja sebagai kerani menyifatkan keputusan beliau dan suaminya untuk menyambut Hari Malaysia 2024 di lokasi acara amat berbaloi meskipun terpaksa menempuh perjalanan jauh kerana dapat menyaksikan pelbagai persembahan menarik seperti nyanyian lagu-lagu patriotik, persembahan tarian serta pertunjukan bunga api yang turut disertai masyarakat majmuk.

"Saya berharap agar semangat sambutan Hari Malaysia yang kita ada pada hari ini akan terus berkekalan dan semakin maju ke hadapan," katanya ketika ditemui Bernama.

Teruja Lihat Persembahan Selebriti Tanah Air

Pemandu e-hailing, Azizan Awang, 40, pula berkata selain merasai sendiri pengalaman pertama kali merasai sambutan Hari Malaysia, beliau dan keluarga ingin melihat persembahan artis jemputan seperti Faizal Tahir, Stacy dan Akim.
Selain rakyat Malaysia, sambutan itu turut dimeriahkan dengan kehadiran pelancong asing yang meluahkan rasa teruja kerana dapat menyaksikan keunikan masyarakat majmuk meraikan sambutan tersebut.
Pelancong China Xupeng Wang berkata ini merupakan pengalaman pertamanya menyaksikan sambutan gilang-gemilang seperti ini dan berasa sangat gembira kerana dapat merasainya sendiri.

"Sayangi rakyat, cintai negara...suasana di sini sangat menakjubkan," katanya.

Pelancong Perancis Juliette Gourlouen ketika ditemui berkata sambutan yang sedang berlangsung semalam terasa sangat istimewa dan memberi kesan dalam hatinya.

"Penduduk di sini sangat baik dan kami sangat teruja untuk bersama-sama dengan rakyat tempatan meraikan Hari Malaysia," katanya.

ARTIKEL BERKAITAN: #Travelmana: Hampir 100,000 Pelancong Malaysia Bercuti Ke Selatan Thailand!

ARTIKEL BERKAITAN: Long Weekend! 2.2 Juta Kenderaan Keluar Ibu Kota, Lebih Tinggi Dari Cuti Hari Raya

ARTIKEL BERKAITAN: Pertama Kali Join Reality Show, Zarif Ghazzi Teruja Jayakan Call Me Handsome Sempena Hari Malaysia – “Saya Terus Ambil, Tolak Semua Job”

ARTIKEL BERKAITAN: "Nak Tunjuk Identiti Malaysia Kepada Pelancong" - Peserta Keretapi Sarong Siapkan Busana Bunga Raya Dalam Masa Sehari

ARTIKEL BERKAITAN: "Malaysia Ada Makanan Terbaik Di Dunia" - Uncle Roger

Sumber: Awani menerusi Bernama
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Aina Abdul Rupanya Nervous Menyanyi Lagu Siti Nurhaliza - “Kurik Kundi Paling Favourite! Mata Terkunci Dekat Prompter Takut Salah Lirik”

gempak
17/09/2024
09:55 MYT
Penyanyi, Aina Abdul akui gementar membawakan lagu Kurik Kundi nyanyian asal Datuk Seri Siti Nurhaliza.
Hiburan

Pertama Kali Join Reality Show, Zarif Ghazzi Teruja Jayakan Call Me Handsome Sempena Hari Malaysia – “Saya Terus Ambil, Tolak Semua Job”

gempak
16/09/2024
12:25 MYT
Pelakon meningkat naik, Zarif Ghazzi teruja apabila membuat penampilan dalam sebuah rancangan realiti, Call Me Handsome.
Keluang Man

Tahu Kisah Wira Harian Yang Penuh Inspirasi? Calonkan Pilihan Anda Sekarang & Berpeluang Menang RM10,000!

gempak
16/09/2024
00:13 MYT
Sempena Hari Malaysia yang akan berlangsung pada 16 September, Astro dan Wonda bergabung untuk meraikan Wira Wonda Kita! Wonda akan mengambil alih Astro Ria dan 13 stesen radio Astro menjadi Astro Wonda Ria dan Wonda FM sepanjang hari.
Hiburan

Filem Adoiii Jiwaku Bakal Ditayangkan Secara Percuma Sempena Hari Malaysia!

gempak
05/09/2024
16:46 MYT
Bersempena sambutan Hari Malaysia pada 16 September ini, pihak Lomo Pictures Sdn Bhd memberi tayangan secara percuma filem ‘Adoii Jiwaku’ buat para penonton.
Hiburan

Lepas 21 Tahun, Ella Syukur Standing in The Eyes of The World Masih Melekat Di Hati Rakyat Malaysia – “Dengar Terus Jatuh Cinta"

gempak
31/08/2024
08:48 MYT
Ratu rock Malaysia, Ella merasakan dirinya begitu bersyukur kerana memilik lagu popular ‘Standing in The Eye of The World’ dan sering menjadi siulan setiap kali menyambut hari kemerdekaan atau pada musim sukan.