Drama adapatasi novel, Akira Khan yang diarahkan oleh Jamal Khan bakal ditayangkan tidak lama lagi. Drama 28 episod tersebut dibintangi Uqasha Senrose, Kamal Adli, Irfan Zaini, Julia Farhana Marin, Maria Farida, Esma Daniel, Dilla Ahmad, Idzham Ismail, Razman Mahiyuddin, Safura Yaakub dan ramai lagi.

Menariknya, pengambaran drama terbitan SR One Sdn Bhd mengambil masa tiga bulan meliputi kawasan Lembah Klang, Terengganu, Cherating, Islamabad, Naran dan Hunza Valley di Pakistan.

Krew dan para pelakon drama Akira Khan telah terbang ke Pakistan iaitu Islamabad pada 18 Ogos dan selamat pulang 8 September setelah 22 hari di negara tersebut.

Sewaktu kumpulan Akira Khan berada di sana, Pakistan mengalami banjir monsun, lebih 33 juta penduduk dan 72 daerah terjejas akibat banjir yang berterusan di Pakistan yang dibawa oleh hujan monsun musim ini yang bermula pada pertengahan Jun, kata Pihak Berkuasa Pengurusan Bencana Negara (NDMA), lapor Xinhua.

Esma Daniel lega jauh dari lokasi bencana alam

Menurut salah seorang pelakon Akira Khan iaitu Esma Daniel, keselamatan mereka di sana selamat kerana lokasi bencana agak jauh dari set penggambaran.

“Syukur, Alhamduliah, lokasi tempat kami tinggal agak jauh dari kawasan bencana dan pihak produksi telah berusaha untuk memastikan keselamatan kami sepanjang kami berada di Pakistan berada dalam keadaan selamat,” ujar Esma Daniel yang membawakan watak Kamarul.

Itu merupakan salah satu cabaran utama pelakon Akira Khan sepanjang terlibat dalam penggambaran drama novel adaptasi tulisan Ammara Ayyash.

Dilla Ahmad tak putus doa

Bagi Dilla Ahmad yang membawakan watak Doktor Amelia, salah satu cabaran yang dirasakan bukan sahaja dirinya tetapi semua yang terbabit dengan penggambaran adalah perjalanan sepanjang di Pakistan.

"Cabaran utama sepanjang penggambaran ini adalah sewaktu perjalanan ke Hunza Valley, pelbagai cabaran yang kami hadapi. Dari Islamabad ke Naran hingga ke Hunza Valley, kami perlu melalui perjalanan yang sempit dan berhimpit dengan kenderaan sebelah.

"Perasaan seriau sepanjang perjalanan kerana duduk di hujung tebing sambil berdoa. Memang kalau jatuh, Innalillah.

"Namun cabaran-cabaran tersebut dibilas balik dengan perkara-perkara menarik sepanjang berada di Pakistan. Orang di Pakistan semua cantik dan kacak. Kalau pandang mata, memang cair. Mereka juga baik dan membantu," ujarnya.

A post shared by Dilla Ahmad (@dilla_ahmad7)

Razman Mahyuddin tak sempat rehat

Razman Mahyuddin yang membawakan watak Iskandar turut bersetuju dengan kenyataan Adilla.

“Cabaran utama penggambaran ini adalah perjalanan dan ‘journey’ untuk pergi dari satu tempat ke tempat. Sebuah perjalanan yang sangat ekstrem dan saya tidak akan dapat pengalaman ini di mana-mana. Paling ekstrem dan paling berat buat saya.

"Paling berat juga kerana perjalanannya jauh dan lama. Apabila sampai ke tempat penggambaran, badan tidak rehat dan minda tidak bersedia tetapi harus mulakan penggambaran," ujarnya yang bersyukur dengan kesempatan yang diberikan untuk drama ini.

A post shared by Hero Remaja 2017 (@razman_mahayuddin)

Irfan Zaini disangka warga Pakistan

Jejaka pemilik nama Irfan Zaini, 27, yang membawakan watak Zafar Khan pula merasakan cabaran yang berbeza buat dirinya.

"Cabaran buat saya ialah cuacanya yang bukan mudah untuk diadaptasi. Begitu juga dengan makanan di sini. Disebabkan saya tidak biasa dengan Pakistan dan ini kali pertama saya di sini, jadi ia menjadi cabaran untuk saya untuk beradaptasi dengan suasana dan makanan.

"Kami semua mengambil masa untuk beradaptasi dengan semua namun kami sangat menikmati masa-masa kami di Pakistan," ceritanya yang disangkakan warga Pakistan oleh sebahagian orang di sana.

Jamal Khan yang merupakan pengarah drama ini dilihat kerap melakukan Instagram Story seakan laporan lengkap sepanjang penggambaran mereka di Pakistan.

"Sewaktu perjalanan pulang ke hotel dari lokasi, ada kejadian tanah runtuh. Jadi sebarang kenderaan tidak dibenarkan untuk lalu. Kami terpaksa bermalam di hotel yang berlainan tanpa membawa sebarang persalinan," ujarnya dalam laporan sosial medianya yang dilakukan secara langsung sewaktu penggambaran di Pakistan.