Setelah sebulan sooka Super Series Volleyball berlangsung, liga bola tampar ini akan melabuhkan tirainya dengan perlawanan akhir malam nanti.

Liga bola tampar yang dianjurkan oleh sooka dengan kerjasama Malaysia Volleyball Association (MAVA) dan Astro Arena akan bakal bakal menobatkan juara sulungnya dalam acara yang penuh gilang gemilang.

Menurut Ketua Rancangan sooka, Emarina Kamal, pemilihan bola tampar sebagai sukan pertama yang dipertandingkan dalam sooka Super Series ini dibuat berdasarkan potensi dan kehendak penonton untuk melihat aksi sukan ini dipertandingkan.

“Kami mendapat sambutan yang menggalakkan daripada pemain dan penonton yang memuji penganjuran liga ini yang dikatakan bertaraf dunia.

“Ada juga yang membandingkan ini setaraf dengan VNL, iaitu liga bola tampar terbesar di dunia. Kami amat berbangga dengan respon positif yang diberikan.

“Semoga dengan penganjuran ini dapat meletakkan batu aras yang tinggi untuk penganjuran acara sukan akan datang.

“Kami sudah dihubungi oleh pelbagai badan sukan yang berminat untuk berkolaborasi untuk penganjuran sooka Super Series yang seterusnya,” jelasnya.

Tujuh pasukan terbaik dari seluruh Malaysia dipilih untuk bertanding, bersama satu pasukan jemputan dari Indonesia untuk bersaing di dalam liga selama 3 minggu.

Kini dua pasukan bakal merebut gelaran juara dalam Perlawanan Akhir sooka Super Series Volleyball 2022 iaitu Shah Alam City Selangor Lions menentang Sabah Rhino.

Tambah Emma lagi, dia berharap penganjuran ini dapat menarik minat orang ramai untuk menonton aksi sukan tempatan.

“Harapan kami agar lebih ramai penonton berminat untuk menonton serta menyokong aksi sukan tempatan.

“Seterusnya memberikan suntikan semangat kepada atlet kita untuk bertanding dan mengharumkan nama negara di kejohanan bertaraf dunia di masa akan datang,” ujarnya.

sooka Super Series Volleyball turut menerapkan elemen-elemen persembahan hiburan setiap minggu dengan menampilkan persembahan artis-artis popular tanah air untuk memeriahkan setiap perlawanan.

Sempena dengan perlawanan akhir ini, penonton bakal disajikan dengan persembahan mantap 'sookaBowl' daripada Dolla, De Fam dan Aisha Retro sambil diiringi oleh pasukan sorak dan brassband.

Siaran Langsung Perlawanan Akhir SSSVB boleh ditonton di aplikasi sooka secara percuma malam ini jam 8.00 malam, atau tekan link dibawah untuk menonton. Majulah Sookan Untuk Negara!

Klik link dibawah untuk menonton.

https://links.sooka.my/aYsoRSShZ6VPPwwd7