Gaya Hidup

Sorry Straw Besi Kami Dah Jumpa Pengganti Dah...Straw Rumput!

Hanafis Haris
05/04/2019
04:50 MYT
Sejak larangan penggunaan straw plastik dijalankan di beberapa negara termasuk Malaysia, rata-rata pengguna telah beralih kepada material besi.
Namun, penggunaan besi ini dilihat sedikit mahal selain material yang kurang selesa bagi sesetengah pengguna.
Berita baik buat semua, di Vietnam seorang penduduk telah menjumpai altenatif terbaru iaitu dengan menggunakan rumput. Video proses pembuatan ini mula viral di Facebook dan kini sudah mencecah 1.5 juta tontonan dengan 27,000 perkongsian.
Difahamkan, straw ini diperbuat daripada satu spesis rumput yang digelar Lepironia Articilata. Rumput ini tumbuh di sekitar kawasan Mekong Delta, Vietnam.
Anda boleh lihat video proses pembuatan straw ini di bawah.
Sehingga kini straw rumput hanya dipasarkan di sekitar Vietnam dan belum ada tanda-tanda dijual di negara lain. Sama-samalah kita tunggu apabila ia dipasarkan secara meluas nanti!
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Viral

Kerap Jadi Lokasi Shooting Filem, Rumah Biru Ikonik Kampung Baru Bakal Dirobohkan? Pemilik Luah Rasa Sayu - "Rasminya Kami Semua Telah Keluar..."

gempak
27/06/2024
03:55 MYT
Rumah yang sering kali menjadi tumpuan untuk penggambaran filem, 'Rumah Biru' yang terletak di Kampung Baru dipercayai bakal dirobohkan.
Berita

Larangan Penggunaan Straw Plastik Bermula 1 Ogos!

gempak
25/06/2024
11:49 MYT
Semua premis kedai makanan dan minuman termasuk gerai serta penjaja dalam kawasan Majlis Perbandaran Kangar (MPK) dilarang menggunakan penyedut minuman plastik untuk pelanggan, berkuat kuasa 1 Ogos ini.
Hiburan

Fan Bingbing Teringin Jalani Kehidupan Di Malaysia - "Nak Singgah KL, Harap Dapat Bekerjasama Dengan Pelakon & Pengarah Di Sini"

gempak
16/06/2024
09:57 MYT
Bintang antarabangsa Fan Bingbing menyifatkan peranan sebagai Duta Setiakawan Pelancongan Melaka 2024 yang digalasnya adalah satu tanggungjawab yang amat berat, namun pada masa yang sama beliau menganggap ia sebagai satu tuah.
Sukan

"Saya Akan Bangkit Semula" - Jojo Ghazali

gempak
08/06/2024
09:30 MYT
Sensasi muay thai negara, Muhammad Johan Ghazali Zulfikar melaungkan amaran akan bangkit lebih kuat selepas tewas kepada juara WMF Muay Thai lima kali dari Vietnam, Nguyen Tran Duy Nhat dalam pertarungan ONE 167 di Impact Arena, Bangkok, Thailand pada Sabtu.
Sukan

Jojo Ghazali Tewas Di One Championship

gempak
08/06/2024
04:18 MYT
Sensasi muay thai negara, Muhammad Johan Ghazali Zulfikar gagal melebarkan rekod kemenangannya di One Championship kepada 6-0 selepas tewas bermaruah kepada juara WMF Muay Thai lima kali dari Vietnam, Nguyen Tran Duy Nhat dalam pertarungan ONE 167 di Impact Arena, Bangkok, Thailand sebentar tadi.