Sejak kemelut yang melanda Palestin tahun lalu, penyanyi popular, Taylor Swift dilihat tidak pernah bersuara mengenai hal berkenaan, apatah lagi menggunakan platform media sosial miliknya untuk memberi kesedaran kepada peminat dan warga umum.

Disebabkan letih menanti, peminat penyanyi yang popular dengan lagu Love Story itu menulis surat terbuka kepada Taylor dengan menggunakan tajuk ‘Speak Now, Taylor’.

Begini isi surat terbuka tersebut:

“Sebagai artis yang terkenal dan penting di peringkat antarabangsa, suara kamu mempunyai keupayaan untuk memberi kesan dan menarik perhatian kepada masalah penting yang menjejaskan berjuta-juta orang di seluruh dunia.

“Hari ini, saya menulis untuk menggesa kamu untuk bersuara menentang krisis kemanusiaan semasa dan pembunuhan beramai-ramai selama beberapa dekad di Palestin.

“Keadaan di Palestin telah mencapai tahap kritikal terutama di Rafah di mana ia sepatutnya menjadi tempat selamat untuk pelarian tinggal, kem mereka dibom, dimusnahkan. Lebih 45 orang dibakar hidup-hidup, dipancung, kehilangan ahli keluarga.

“Dengan banyak nyawa yang tidak berdosa terkorban dan kem musnah. Keluarga sedang berpecah belah, kanak-kanak membesar dalam suasana keganasan, dan hak asasi manusia dilucutkan. Setiap detik. Mereka kehilangan makanan, tempat tinggal, hak asasi manusia, elektrik, air dan banyak lagi.

“Semalam, Israel mengebom kawasan berhampiran satu-satunya hospital yang beroperasi di Rafah, Hospital Kuwait. Mereka menghadapi kekurangan, mempunyai alat berdaya maju yang terhad, tidak mempunyai ICU atau Unit Kecemasan.

“Masyarakat antarabangsa, termasuk banyak suara yang berpengaruh, telah menyeru keadilan dan keamanan, namun penderitaan masih berterusan. Pengaruh anda merentasi sempadan, dan kata-kata anda mempunyai kuasa untuk menjangkau dan mengaktifkan khalayak yang luas, termasuk orang yang tidak menyedari keterukan pembunuhan beramai-ramai.

“Bercakap tentang pembunuhan beramai-ramai Palestin bukan sahaja selaras dengan sejarah anda membela mangsa, tetapi ia juga boleh menggalakkan berjuta-juta peminat anda untuk belajar dan mengambil tindakan untuk membantu. Dengan menyoroti keperluan mendesak rakyat Palestin, anda boleh meningkatkan sokongan untuk bantuan kemanusiaan segera.

“Tindakan terkecil anda boleh membuat perbezaan yang ketara dalam menguatkan rayuan ini untuk mendesak perubahan sebenar.”


Untuk rekod, beberapa artis antarabangsa telah menggunakan platform mereka untuk menyuarakan tentang Rafah. Antaranya Bella Hadid, Katy Perry dan Ariana Grande.

Sumber: Platform X

ARTIKEL BERKAITAN: RM564,000 Terkumpul Untuk Tabung Bantuan Kanak-Kanak Palestin Selepas Ariana Grande Kongsi Link Derma Di IG Story

ARTIKEL BERKAITAN: Gaun Cate Blanchett Di Festival Filem Cannes Tarik Perhatian

ARTIKEL BERKAITAN: Sambut Baik Blockout 2024, Kaka Azraff Sekat Beberapa Selebriti Antarabangsa Di Media Sosial

Korang dah tengok filem pilihan nombor satu di GSC, The Experts?

Kalau belum, filem tempatan pecah panggung ini masih mendominasi pawagam tanah air. Jom, tonton The Experts di pawagam berhampiran korang hari ini.