Menteri Belia Dan Sukan (KBS), Hannah Yeoh, menjangkakan nilai perbelanjaan penganjuran Sukan SEA 2027 bakal memakan kos melebihi RM700 juta.

Pihak KBS turut akan mengadakan sesi libat urus pada 6 Jun depan bersama semua pemegang taruh untuk melihat impak kewangan terhadap negara berhubung penganjuran temasya dwitahunan itu.

Ini bertujuan untuk melihat sama ada terdapat minat dari negeri lain untuk turut menjadi tuan rumah bersama-sama Putrajaya nanti.

Akaun satelit sukan

Selain itu, seiring pertumbuhan sektor industri sukan, KBS sedia melakukan sebuah inisiatif untuk mewujudkan akaun satelit sukan menerusi sekretariat industri sukan dengan kerjasama Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM).

Akaun ini juga bakal menggunakan 73 kod Industri Standard Malaysia (MSIC) bagi memberi gambaran ekonomi yang lebih terperinci dan secara menyeluruh.

"Buat masa ini hanya Sarawak yang berminat untuk berbelanja memandangkan mereka menganjurkan Sukan Malaysia (SUKMA) maka mereka berasa segala kelengkapan infrastruktur mereka telah lengkap.

"Tetapi kita kena berlaku adil kepada negeri lain dan berbincang terlebih dahulu.

"Anggaran kasar RM700 Juta, kemungkinan akan meningkat perbelanjaan berbanding dahulu. Kita perlu dengar terlebih dahulu daripada semua pihak.


"Dalam laporan tahun ini dan hadapan, kita akan mendapat melihat nilai sebenar industri sukan dan sumbangan industri sukan kepada ekonomi Malaysia.

"Tanpa data sukar untuk kita terima bajet yang setimpal kerana ia dianggap sebagai rekreasi sahaja tetapi kita sebenarnya sebuah industri," katanya.

Korang dah tengok filem pilihan nombor satu di GSC, The Experts?

Kalau belum, filem tempatan pecah panggung ini masih mendominasi pawagam tanah air. Jom, tonton The Experts di pawagam berhampiran korang hari ini.

BERITA TRENDING: Hannah Yeoh Tegur Pakaian Joe Flizzow - "Dia Selalu Pakai Seluar Baggy, Baju Tak Tuck In"

BERITA TRENDING: Battleground Malaysia: Road To Gold Antara Usaha KBS Untuk Meraih Pingat Emas Olimpik

Sumber: Stadium Astro