,
Berita

Syarikat Ini Tolak Gaji RM60 Jika Lewat 5 Minit Sampai Ke Tempat Kerja!

Ainun
19/07/2024
11:25 MYT
Seorang pekerja tempatan menyuarakan kekecewaan di media sosial terhadap sebuah syarikat yang mengenakan penalti sebanyak RM600 jika kakitangan lewat satu jam sampai ke tempat kerja.
Menerusi perkongsian akaun Facebook XUAN Play, jika seseorang itu lewat sampai ke tempat kerja berkenaan, denda yang bakal dikenakan berjumlah RM60 untuk tempoh lima minit, RM130 untuk 10 minit, RM250 untuk 30 minit dan RM600 untuk kelewatan satu jam.

Tiada gaji untuk lebih masa

Dalam pada itu, menurut individu berkenaan, para pekerja mengambil perhatian tentang perbezaan dalam cara hukuman yang dikenakan.
Mereka mendakwa ada yang didenda akibat kelewatan sampai ke pejabat, tetapi ada juga yang ‘dikecualikan’ daripada denda berkenaan.
“Rasanya saya dijadikan contoh untuk menghalang orang lain,” kongsi pekerja itu.
Bila pekerja itu membuat aduan kepada pihak pengurusan, tiada tindakan seterusnya dibuat daripada pihak atasan.
Tambahan pula, pekerja tersebut memaklumkan bahawa mereka diberikan tugasan yang memerlukan kerja lebih masa tetapi pihak atasan menjangka mereka akan tiba pada hari seterusnya tanpa menerima sebarang bayaran bekerja lebih masa.

“Walaupun saya bekerja lebih masa, saya masih perlu menepati masa keesokan harinya. Perkara yang paling teruk ialah tiada gaji lebih masa,” keluh mereka.

BERITA TRENDING:Hilang Arah Selepas Ditamatkan Perkhidmatan Di Stesen Radio, Fizie Pernah Terfikir Nak Akhiri Nyawa Sendiri - “Aku Hampir Terjun, Nasib Baik Allah Hantar…”

BERITA TRENDING: “Tiada Kenaikkan Gaji Untuk Penjawat Awam Malas, Ada Isu Disiplin” - Perdana Menteri

BERITA TRENDING: Dijanji Gaji RM15K Sebulan Di Taiwan, Lelaki Ini ‘Dilarikan’ Sindiket Pemerdagangan Manusia Ke Myanmar - “Masih Ada 7 Warga Malaysia…”

BERITA TRENDING: Gaji RM4,000 Tapi Pakai Honda Harga RM100,000, Pemuda Ini Akui Terbeban Hutang Bulanan

Walaupun mereka ingin meletak jawatan, pekerja itu teragak-agak untuk berhenti dari syarikat itu kerana mereka bimbang akan kehilangan manfaat dari syarikat tersebut.

Berhenti Bekerja

Ada juga segelintir netizen mencadangkan untuk mereka melaporkan syarikat itu kepada Jabatan Buruh kerana mewujudkan denda yang amat terkesan pada gaji pekerja. Sebaliknya, ada juga yang mendakwa mungkin rakan sekerja yang lain mempunyai kemahiran yang tiada ganti dan ada juga yang menyuruh pekerja itu untuk mencari peluang pekerja yang lain.Sumber: WeirdKaya
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Sebar Gambar Tak Senonoh Mingyu, Pekerja Jenama Mewah Ini Digantung Tugas Serta Merta

gempak
04/09/2024
11:55 MYT
Jenama mewah Perancis L'Occitane tampil membuat permohonan maaf selepas seorang pekerjanya membocorkan gambar penyanyi Mingyu yang kurang sesuai baru-baru ini.
Terkini

Tanah Jerlus Masjid India: Kakitangan Dari Syarikat Swasta Tiba Di Lokasi

gempak
31/08/2024
04:55 MYT
Operasi mencari dan menyelamat (SAR) wanita yang hilang dalam kejadian tanah jerlus di Jalan Masjid India di sini yang ditangguh awal pagi tadi disambung semula hari ini.
Berita

Tunggang Basikal Dalam Keadaan Mabuk Di Jepun Akan Dipenjara, Denda

gempak
30/08/2024
23:15 MYT
Jepun memutuskan pada Jumaat untuk melaksanakan pindaan Akta Lalu Lintas Jalan pada 1 November, yang memperkenalkan hukuman penjara dan denda bagi mereka yang menunggang basikal di bawah pengaruh alkohol
Hiburan

Sarah Hildebrand Beri Bayangan Kembali Berhijab & Sudah Berkahwin Dengan Jejaka Mat Salih?

gempak
26/08/2024
05:25 MYT
Pelakon, Sarah Hildebrand baru-baru ini telah memuat naik gambarnya yang kembali bertudung dan bersama seorang jejaka ‘mat salih’.
Hiburan

Gaji Content Creator Cecah Puluhan Ribu Ringgit, Dr Say Dedah Pernah Terima ...

gempak
23/08/2024
09:55 MYT
Selebriti media sosial Dr Say mendedahkan dia ada menerima bayaran sebagai pembuat kandungan atau 'content creator' yang mencecah puluhan ribu ringgit.