Dua podcast tempatan yang diterbitkan oleh SYOK, Life Confession dan Sembang Atas Dulang, berjaya meraih anugerah Podcast of the Year: Major Winners untuk kategori Best Health and Wellness Podcast serta Best Society and Wellness, secara berasingan daripada Radioinfo Asia Podcast Awards.

Life Confession yang dihoskan oleh perunding kepimpinan dan pengarang buku pemenang anugerah, Dr Reza Abraham, memperoleh tempat teratas dalam kategori Best Health and Wellness Podcast.

Podcast ini membawa kisah benar dan inspirasi, memperincikan perkongsian liku-liku dan suka duka daripada pemimpin terkemuka di Malaysia dan pelopor industri termasuk Marina Mahathir, aktivis; Vivy Yusof, penulis blog dan usahawan fesyen yang telah dilantik dalam The Business of Fashion 500; Yuna, penyanyi berbakat dan penulis lagu; Kenny Ong, Ketua Pegawai Eksekutif Astro Radio; Douglas Lim, pelawak dan ramai lagi.

Sementara itu, Sembang Atas Dulang yang dikendalikan oleh Ceddy Ang, personaliti mediam sosial telah memenangi kategori Best Society and Wellness Podcast. Podcast ini memaparkan perbincangan mendalam tentang muzik, filem, trend media sosial, gaya hidup dan kecergasan, dengan perkongsian santai sambil menikmati hidangan Malaysia yang lazat, bersama selebriti tempatan termasuk Angel dan Sabronzo (Dolla), Meernash, Elyshla Abegail, Amir Ahnaf dan Fazziq Muqris.

Sebagai tambahan, rakyat Malaysia diberi mengundi Life Confession dan Sembang Atas Dulang, dua podcast pemenang anugerah yang dicalonkan dalam kategori People’s Choice Podcast of the Year, hingga 1 September lalu.

Pemenang untuk kategori ini akan diumumkan secara langsung pada 6 September, di majlis anugerah Radiodays Asia 2023.

Radioinfo Asia Podcast Awards mengiktiraf individu, pasukan dan organisasi paling cemerlang di dalam bidang podcast dari seluruh media di Asia dan pemasaran. Terdapat 21 kategori yang akan dinilai oleh pemimpin dan bintang yang sedang meningkat naik dalam dunia podcast, bersama panel editor kanan antarabangsa daripada Radioinfo.

BACA: “Terima Kasih Beri Sokongan” - Thinker Studios, Amelia Henderson Terharu Raih Anugerah SYOK Podcast 2022