Pelakon remaja Idan Aedan menegaskan hubungannya dengan pelakon Mia Sara Nasuha hanya sekadar kawan.

Kata Idan, 18, laporan yang tersebar baru-baru ini telah disalahanggap oleh segelintir pihak dan mengundang spekulasi yang kurang tepat.

"Sebenarnya itu adalah salah faham sebab saya ada post gambar ketika keluar makan bersama dengan dia (Mia Sara), tapi hakikatnya waktu itu pengurus kami pun ada bersama.

"Saya tak pernah keluar dengan dia kalau bukan waktu shooting. Jadi, apa yang boleh saya tegaskan di sini, kami cuma berkawan saja.

"Lepas kecoh fasal cerita kami keluar bersama hubungan kami masih okey, tak bergaduh pun dah dia sangat memahami. Dia faham situasi itu macam mana sebab gosip akan mudah bertebaran walaubagaimana sekali pun," jelasnya kepada Gempak.

Idan ditemui pada majlis pra-pelancaran filem Anak Rimau dan kolaborasi bersama Al-Ikhsan Sports di The Curve, Damansara, pada Khamis.

Begitupun tambah Idan, hubungannya dengan Mia Sara masih baik dan menganggap pelakon itu tidak lebih sekadar kawan.

"Sekarang bukan masa untuk saya memfokuskan hubungan atau percintaan sebab banyak lagi yang perlu saya lakukan terutamanya karier saya.

"Memang ada peminat yang kecewa apabila keluar cerita itu, tapi saya sudah terangkan kepada followers saya di IGs dan jelaskan hal sebenar bahawa kami cuma berkawan.

"Saya pun tak ada niat nak jadi lebih daripada kawan," ujarnya yang mengakui masih solo.

Menerusi kenyataan kepada media sebelum ini, Idan mengakui Mia Sara punyai ciri-ciri gadis idamannya sebagai individu yang pandai bergurau dan pendegar setia.

Justeru, Idan menafikan bahawa cerita yang tersebar itu sebahagian daripada gimik untuk memasarkan produk filem lakonannya.

"Bukan, ini bukan gimik. Normallah bila kongsi gambar dengan kawan berlainan jantina pasti akan ada orang yang bercerita.

"Bagi saya rasa tak perlu untuk sebarang gimik, biarlah orang kenal saya menerusi lakonan dan bakat saya sendiri," tambahnya.

Dalam pada itu, filem Anak Rimau hasil usahasama bersama Majlis Sukan Negara (MSN), Program Pembangunan Bolasepak Negara (NFDP) & Akademi Bolasepak Negara Mokhtar Dahari (AMD) akan dijadualkan tayangan pada September ini.

Anak Rimau dibintangi Beto Kusyairi, Idan Aedan, Azhan Rani, Kechikimi, Adam Corrie, Hanz Daniel Skelchy, Pemain Bolasepak Belia Akademi Bolasepak Negara Mokhtar Dahari dan ramai lagi.