Madu kepada pelakon Miera Liyana, iaitu Adibah Abdul Mutalib , 50, reda jika perkahwinan yang dibina selama 28 tahun berakhir dengan perceraian pada hari ini di Mahkamah Rendah Syariah, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

Adibah yang hadir pada pagi Khamis untuk prosiding kes perceraian yang difailkan oleh suaminya Rosland Othman kelihatan tenang dan berserah apa sahaja keputusan yang diutuskan.

"Kami dah pergi JKP (Jawatankuasa Pendamai) sebelum ni dan dapat kaunseling dari pihak JAWI harap pihak mereka dapat menilai dengan baik mungkin akan nasihat dan bagi laporan sebaiknya apa-apa pun keputusan hakim saya berserah sebab kita dah buat yang terbaik

"Kalau ikutkan dia memang dah bulat untuk bercerai tapi saya sedaya upaya hendak selamatkan. Bagaimana pun kalau dah hakim kata sebaiknya berpisah ke apa saya redalah.

"Mungkin itu yang Allah dah tentukan dan mungkin Allah nak bagi yang lebih baik kita tak tahu," katanya kepada Astro Gempak.

Adibah berkata demikian ketika ditemui Gempak sebelum prosiding itu berlangsung.

Ibu kepada lima orang anak itu memaklumkan Rosland sudah sekat nombor telefonnya sejak tahun 2021 dah tiada usaha untuk menghubunginya.

Apabila ditanya mengapa masih mahu mempertahankan rumah tangganya meskipun Rosland tidak memberikan kerjasama untuk memperbaiki huhunban mereka, Adibah hanya mahu mempertahankan haknya.

"Saya masih mahu pertahankan sebab saya tak tahu apa salah saya dan dia pun failkan perceraian secara tiba-tiba dan mengejut saya cuma nak pertahankan hak saya dan minta dia berlaku adil sahaja

"Dugaan berada dalam kemelut rumah tangga ini sangat berat lah sebelum ni dengar cerita orang je tapi saya percaya apa-apa yang Allah nak bagi tu, pasti ada hikmahnya...bersangka baik sahaja," kongsinya.

Rosland Othman memfailkan cerai terhadap isteri pertamanya, Adibah Abdul Mutallib pada 3 Mei lalu.

Pagi ini juga, sebutan kes Hadanah untuk dua orang anak mereka Nur Anisa, 12, dan Nurin Tasnim, 11, turut ditentukan hari ini untuk perbicaraan selanjutnya.