Gelanggang rasmi skuad Harimau Malaya di Stadium Nasional Bukit Jalil nampaknya bakal bertukar wajah apabila pemilik Johor Darul Ta'zim (JDT), Tunku Ismail Sultan Ibrahim sedia menaja kos perbelanjaan rumput jenis Zeon Zoysia yang dianggarkan bernilai RM1.5 juta.

Jelas Tunku Ismail yang juga Tungku Mahkota Johor (TMJ), kesediaan beliau untuk menaja adalah disebabkan mahu melihat venue kebanggaan negara itu memiliki padang bertaraf dunia untuk aksi di peringkat antarabangsa.

Ketika ini, stadium kebanggaan rakyat Malaysia itu masih menggunakan rumput jenis 'cowgrass' yang tidak sesuai lagi digunakan.

"Saya telah membuat keputusan untuk menaja kos penanaman rumput baharu sebagai hadiah kepada Stadium Nasional Bukit Jalil. Ianya adalah rumput jenis Zeon Zoysia, sama seperti di Stadium Sultan Ibrahim milik JDT.

"Saya telah mengarahkan pengurusan JDT untuk membantu Perbadanan Stadium Malaysia bagi memastikan Stadium Nasional tersebut mempunyai padang yang kualitinya layak untuk perlawanan bola sepak antarabangsa," katanya menerusi satu hantaran di laman sosial Facebook Johor Southern Tigers hari ini.

Dalam pada itu, bekas Presiden Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) itu mahu jaminan daripada pihak kerajaan untuk menjaga dan menyelenggara rumput baharu itu nanti.

"Bagaimanapun, saya ingin meminta pihak berkuasa stadium untuk memastikan padang itu dijaga dengan rapi dan semua penggunaan bukan sukan hanya dilakukan jikalau langkah-langkah yang sesuai telah dilakukan bagi memastikan padang tersebut tidak rosak," katanya.

Isu kualiti padang di Stadium Nasional Bukit Jalil sering dibangkitkan kerana dianggap masih menggunakan rumput jenis lama yang sudah tidak sesuai untuk bola sepak moden.

Malah, Tunku Ismail sendiri sering menyarankan agar semua stadium bola sepak di negara ini menitikberatkan soal rumput memandangkan aspek berkenaan perkara paling penting dalam sukan bola sepak.


Sumber: Harian Metro