Bukan mudah untuk melakonkan watak aksi dalam filem, lebih-lebih lagi jika aksi lasak berkenaan dilakonkan oleh pelakon itu sendiri tanpa bantuan pelakon lagak ngeri.

Hal ini yang dialami oleh model dan pelakon popular, Alicia Amin. Menerusi penglibatan perdananya menerusi naskhah layar lebar berjudul The Disappearance of Irdina Adhwa, Alicia mengakui cedera ringan sewaktu menjayakan aksi yang memerlukannya berlari dan bergasak.

“Ketika kejadian, saya sedang bersedia untuk menjayakan babak lasak pertama dengan pelakon Josiah Hogan. Ketika itu, watak Josiah mahu menetak saya. Kebetulan kami berada berhampiran dengan lantai bilik air yang agak licin.

“Malang tak berbau, Josiah pada waktu itu terjatuh dan dia terpijak kaki saya. Sakit jugalah waktu itu sehingga sesi penggambaran terpaksa dihentikan sebab buku lali sayang agak bengka,” ujar Alicia.

Alicia berkata demikian ketika sesi sidang media filem berkenaan yang diadakan di ibu kota baru-baru ini.

Bekas peserta Asia’s Next Top Model itu berkata, dia tidak menyalahkan sesiapa mengenai hal berkenaan memandangkan ia hanyalah kemalangan kecil sahaja.

“Jujurnya saya tak salahkan dia kerana saya faham ia berlaku dengan secara tidak sengaja. Tambahan pula, filem ini filem aksi jadi apa pun boleh terjadi.

“Menangis jugalah bila call suami… tapi selepas dah okey, saya kembali teruja untuk beraksi di depan kamera,” katanya lagi.

Diarahkan oleh Kyle A Halim, filem The Disappearance of Irdina Adhwa ini turut menampilkan pelakon-pelakon lain seperti Syazuwan Hassan, Bulan Terry, Nafiz Muaz, Melanie Tan, Nelissa Nizam, Hasmira Azmi dan Abbas Mahmoud.

Menjalani penggambaran di Melaka dan Sabah, filem tersebut mengisahkan tujuh pelajar kolej yang bercuti di sebuah banglo selepas selesai majlis graduasi mereka. Namun percutian menyeronokkan yang diharap dapat melepaskan mereka daripada tekanan sebagai pelajar akhirnya mengundang tragedi berdarah.

The Disappearance of Irdina Adhwa bakal disiarkan di Astro First pada 24 Februari ini.