Pertembungan pasukan negara, Malaysia dalam perlawanan ketiga peringkat kumpulan B bertemu Vietnam di Stadium Kebangsaan My Dinh, malam tadi berakhir dengan kontroversi.

Vietnam pulang selesa dengan menumpaskan Malaysia 3-0, namun kemenangan tersebut disifatkan sebagai berat sebelah oleh peminat bola sepak gara gara sikap ‘entah apa apa’ pengadl perlawanan Ryuji Sato.

Kontroversi meledak selepas Sato memberikan sepakan penalti dan kad merah pada minit ke-60 berikutan pelanggaran melibatkan Azam Azmi Murad dan Doan Van Hau.

Dan hasil penalti yang diberikan, Que Goc Hai memastikan Vietnam mendahului 2-0 ke atas skuad kendalian Kim Pan-gon tersebut.

Keputusan yang diambil Sato ternyata membuat netizen ‘naik hantu’ di media sosial dengan mendakwa pengadil tidak sepatutnya memberikan sepakan penalti.

Meninjau banyak ciapan di Twitter, rata rata penonton dan peminat bola sepak melampiaskan kemarahan terhadap Ryuji yang disifatkan seperti mempunyai dendam terhadap skuad kebangsaan, Harimau Malaya.

Selain meminta FIFA menyiasat sikap berat sebelah Ryuji sebagai seorang pengadil perlawanan, peminat sukan tersebut juga melahirkan kekecewaan selepas lelaki berusia 45 tahun itu ‘ditangkap’ memiihak kemenangan kepada Vietnam sehari sebelum perlawanan berlangsung.

Sato yang berasal dari Nagoya, Jepun itu dipercayai telah membuat ciapan berbunyi: “Good Luck. Vetnam wins! Don’t forget at 19.30 tomorrow 27/12 at My Dinh National Stadium. I love you, guys. (Semoga berjaya. Vietnam menang! Jangan lupa esok pukul 19.30 di Stadium Nasional My Dinh. Saya sayang kalian).





Meski banyak yang marah, namun ciapan tersebut tidak dipastikan asli atau sebaliknya datang dari Sato.

Stadium Arena juga melaporkan Ini bukanlah kali pertama pengadil tersebut menjadi dalang di sebalik kekalahan skuad negara, ia susulan tindakan Sato yang pernah mengadili perlawanan Piala Dunia Russia 2018 itu menghadiahkan sepakan penalti kepada Vietnam ketika aksi pertembungan berbaki 10 minit di di Stadium Al Maktoum, Dubai, sekali gus menyaksikan Malaysia tewas 1-2.