Bintang gusti yang menempa nama dalam industri Hollywood, Dwayne Johnson, mengungguli senarai pelakon lelaki yang menerima bayaran paling tinggi untuk dua tahun berturut-turut, menurut satu senarai yang dikeluarkan majalah Forbes pada Selasa.

Johnson, yang juga dikenali sebagai ‘The Rock', meraih bayaran sejumlah AS$87.5 juta (RM367.3 juta) dari 1 Jun 2019 hingga 1 Jun 2020.

Itu termasuk AS$23.5 juta (RM98.6 juta) daripada projek filem thriller Netflix Inc berjudul Red Notice.

Kekayaannya juga diperoleh daripada jualan koleksi pakaian kecergasan 'Project Rock' di bawah kolaborasi jenama Under Armour Inc.

Aktor Ryan Reynolds, yang membintangi Red Notice bersama Johnson di tempat kedua senarai Forbes itu.

Dia meraih AS$20 juta (RM83.9 juta), selain lagi AS$20 juta bagi filem Netflix, Six Underground.

Pelakon dan penerbit Mark Wahlberg, bintang komedi aksi Spenser Confidential, di tempat ketiga dengan AS$58 juta (RM243.5 juta).
Kedudukan seterusnya ialah aktor Ben Affleck dengan AS$55 juta (RM230.8 juta) dan Vin Diesel dengan pendapatan AS$54 juta (RM226.7 juta).

Akshay Kumar, satu-satunya bintang Bollywood dalam senarai 10 teratas, berada di kedudukan keenam dengan pendapatan AS$48.5 juta (RM203.6 juta). Kebanyakan pendapatan itu diraih daripada kontrak sebagai duta produk.

Melengkapkan senarai tersebut adalah pencipta Hamilton, Lin-Manuel Miranda, pelakon Will Smith dan Adam Sandler, serta bintang seni bela diri Jackie Chan.

Angka pendapatan itu adalah yang sebelum dicukai, dan tidak termasuk pemotongan bayaran ejen, pengurus dan peguam, jelas Forbes.

Majalah berkenaan turut mendedahkan senarai berasingan bagi pelakon wanita dengan pendapatan tertinggi.