Benar, kematian ada satu perkara yang tidak boleh dielakkan, semua manusia yang hidup bakal merasai mati. Namun tahukah anda ada satu perkara yang kita dapat elak iaitu untuk tidak membebankan ahli keluarga selepas kematian anda nanti, sebaliknya lebih meringankan beban mereka.

Bagaimana caranya? Begini, satu langkah terbaik telah dilaksanakan oleh KWSP kepada semua ahlinya untuk membuat penamaan ke atas simpanan KWSP setiap ahlinya.

Hal ini bertujuan untuk membolehkan KWSP mengeluarkan simpanan ahlinya yang meninggal kepada orang yang dinamakan untuk menguruskan.

Siapa Yang Layak Buat Penamaan

Penamaan dibuka kepada mereka yang berumur 18 tahun ke atas, Warganegara Malaysia atau penduduk tetap (PR)/Bukan Warganegara (Menjadi ahli KWSP sebelum 1 Ogos 1998). Antara kepentingan penamaan adalah seperti berikut:

Langkah- Langkah Penamaan

Penamaan mestilah dibuat menggunakan Borang KWSP 4 dengan mengemukakan salinan Kad Pengenalan atau pasport ahli dan salinan dokumen diri semua penama. Borang penamaan hendaklah dihantar oleh ahli dan diterima oleh mana-mana Pejabat KWSP berhampiran semasa hayat ahli.

Antara Dokumen Yang Diperlukan

Warganegara

Pemastautin tetap

Bukan warganegara

Daftar & Kemas Kini Penamaan KWSP

Sudah pasti, anda akan merasa gembira dengan tindakan yang dilakukan tersebut, ini kerana anda mahukan kesejahteraan masa depan keluarga anda dalam keadaan baik.

Oleh itu, daftar penama anda hari ini demi kesejahteraan anak-anak anda. Daftar atau kemaskini di mana-mana cawangan KWSP. Anda juga boleh menyemak penamaan anda dalam i-Akaun secara atas talian atau melalui aplikasi mudah alih i–Akaun KWSP.

Untuk lebih mudah, anda juga boleh klik di sini sekiranya mahu membuat penamaan simpanan KWSP.

KWSP membantu ahli mencapai masa depan yang lebih baik. Untuk mengetahui lebih lanjut layari https://www.kwsp.gov.my/ms/home