,
Filem

Tolong Pergi Tonton Takluk: Lahad Datu, Ini Bukan Filem ‘Cikai’ & ‘Action Story’ Yang ‘Superb’

Maliah Surip
24/08/2024
04:00 MYT
Duduk di kerusi panggung wayang dan kemudian dihidangkan dengan sebuah plot cerita yang membuat anda terpegun dengan beragam emosi saat menonton sesuatu naskhah meski ia tidak populis adalah sebuah kejayaan besar buat seluruh tenaga produksi yang sudah bertungkus lumus.

Sebuah naskhah hebat

Bukan hanya tarikan barisan pelakon yang menjayakan naratif filem ini tetapi bagaimana seorang pengarah dapat mengawal keseluruhan naskhah tanpa berlebihan kerana punya unsur ‘fiksyen’ serta permainan kamera dan semua kerja produksi yang membawa penonton masuk ke dalam terowong masa kejadian itu adalah lebih penting dari semua tentang ‘pelacuran’ yang selalu terjadi dalam karya seni.
Inilah ciri-ciri penting yang ada dalam filem arahan Zulkarnain Azhar, Takluk: Lahad Datu yang mula menakluk pawagam seluruh negara sejak 22 Ogos lalu.
Takluk: Lahad Datu yang dibarisi antaranya oleh Eman Manan, Syafiq Kyle, Kamal Adli, Fikry Ibrahim, Anding Indrawani Zaini, Josiah Hogan ini diinspirasi daripada kisah benar yang terjadi di Lahad Datu, Sabah pada tahun 2013.
Pada ringkasnya filem yang skrip ditulis Zulkarnain dan Peter Toyat ini mengangkat perjuangan wira negara dalam menentang musuh dan mempertahankan negara dalam krisis pencerobohan Lahad Datu yang menggemparkan negara pada 2013.

Adrenalin yang penuh debar

Lebih dua jam dipertontonkan, hanya sekitar 10 minit masa penonton dicuri untuk babak-babak klise yang perlu ditonjolkan untuk membentuk sebuah penceritaan visual di layar perak.
Selebihnya, Takluk: Lahad Datu membawa penonton masuk ke ’lokasi’ kejadian daripada ladang kelapa sawit di Lahad Datu sehingga ke Kampung Air di Semporna — yang kedua-duanya adalah tempat asal kejadian dengan adrenalin yang penuh debar.

Aksi tembak-menembak dan perang yang ditonjolkan sangat kemas. Peluru keluar satu persatu dan bunyinya ‘berdesup’ tidak diperdengarkan keterlaluan.

Lokasi tidak di’make up’ menjadi tempat penggambaran sehingga menghilangkan momentum sebenar seperti krisis terjadi.
Dan tentu sahaja pergerakan kamera pada babak-babak aksi dengan pemilihan gred warna pada filem ini menjadi nilai tambah Takluk: Lahad Datu sebagai filem aksi yang menipu penonton dengan label ‘aksi’ tetapi terlalu banyak kosmetik di sebaliknya.

Setiap watak dibawa dengan baik

Satu perkara yang tidak boleh ditinggalkan juga bagaimana setiap pelakon tidak saling membunuh karakter masing-masing kerana mahu menjadi ‘wira’.
Malah mereka dilihat seperti bukan berlakon tetapi benar-benar menghayati ‘roh’ seorang wira yang sedang mempertahankan negara dengan sepenuh jiwa dan raga.

Setiap watak dibawa dengan cukup baik. Karakter sang pemberontak, Raja Iskandar tentu sahaja cemerlang tanpa ampun di tangan pelaku seni dihormati, Eman Manan.

Meski tidak mendominasi babak, namun kemunculan Eman yang membawa watak punca ‘peperangan’ tercetus cukup besar impaknya.
Jika ada yang berasa pelakon itu atau aktor ini tidak layak membawa karakter yang dibentang dalam Takluk: Lahad Satu, sila simpan sahaja pandangan tersebut.
Hadir menonton dahulu filem ini kerana anda akan terlupa siapa yang lebih layak dijadikan tokoh-tokoh naskhah inspirasi di Takluk: Lahad Datu kerana barisan pelakon memberi jiwa dan raga mereka menjayakan filem ini sebagai satu bukti nyata secara komersial tentang sejarah peperangan yang pernah terjadi di Malaysia terutama di zaman moden.
Meski ironi Takluk: Lahad Datu hanya mengangkat sebahagian sisi peperangan yang terjadi tanpa memasukkan banyak eleman dan campur tangan pihak lain termasuk tentera, usaha produksi harus menerima kredit.
Dan saya patut berhenti di sini dan tidak berniat mengulas panjang apabila lagi berkaitan teknikal kerana itu bukan kepakaran hakiki saya.
Tapi sebagai penonton, saya seru rakyat Malaysia tolonglah pergi menonton Takluk” Lahad Datu.
Filem ini perlu dibanggakan, dihebahkan dan jangan malu memberitahu kepada seluruh dunia bahawa Malaysia punya karyawan seni dengan hasil yang bertaraf antarabangsa.
Juga saya ulang sekali lagi, terpaling penting adalah Takluk: Lahad Datu benar-benar meresapkan nilai patriotisme tanpa melacurkan sejarahnya dengan kosmetik kerana melariskan sebuah naskhah yang digelar filem.
Tahniah Zulkarnain dan seluruh tim produksi atas dedikasi terhadap pekerjaan menghasilkan Takluk: Lahad Datu.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Filem

Membanggakan! Abang Adik Dinobat Filem Terbaik 10th Asian World Film Festival Di LA

gempak
22/11/2024
11:13 MYT
Filem Abang Adik memenangi Filem Terbaik di 10th Asian World Film Festival 2024 yang berlangsung di Los Angeles, Amerika Syarikat.
Hiburan

Fedi Nuril Pegang Watak Poligami Lagi, Peminat Harap Tak Jadi Dalam Dunia Nyata - “Satu Isteri Sudah Sangat Cukup”

gempak
20/11/2024
15:50 MYT
Aktor popular Indonesia, Fedi Nuril mencuri tumpuan apabila bakal tampil dalam naskah filem terbaharunya tidak lama lagi.
Hiburan

Sering Terima Watak Aksi, Fad Anuar Pasang Impian Mahu Bawa Watak Komedi Pula - “Saya Minat Tapi Tak Ada Rezeki Lagi”

gempak
20/11/2024
06:50 MYT
Pelakon Fad Anuar mengakui mahu keluar dari zon karya aksi dalam setiap naskah yang dibintanginya.
Peraduan

Gempak Movie Night Out: Tiket Malam Gala Filem Kahar: Kapla High Council

gempak
18/11/2024
12:49 MYT
Siapa nak menang hadiah ke Gempak Movie Night Out: Tiket Malam Gala Filem Kahar: Kapla High Council
Filem

Terus ‘Mendunia’ Di Pawagam, Don Dukun Raih RM5 Juta Kutipan

gempak
18/11/2024
05:22 MYT
Filem seram komedi Don Dukun terus sukses dengan meraih kutipan terkini iaitu sebanyak RM5 juta.
Unitar