Buat mereka yang ada cuti raya berlebihan tu dan tak tahu nak pergi mana, tahukah anda ada lima negara di Asia yang sudah membuka sempadan negara mereka untuk tujuan pelancongan.

Sudah dua tahun berada dalam fasa pandemik, seronok juga sekali-sekala keluar bercuti di luar negara ni, yang penting dekat dan tidak terlalu mahal.

Jom semak lima negara yang anda boleh kunjungi selepas lebaran ini:

1. Singapura

Jiran Malaysia ini sudah mengemaskini prosedur operasi standard (SOP) mereka dengan melonggar beberapa syarat untuk penduduk serta pelancong luar.

Mereka yang telah lengkap status vaksinasi tidak perlu lagi mengambil ujian COVID-19 untuk memasuki Singapura. Selain itu, pemakaian pelitup muka hanya wajib ketika berada di ruangan indoor. Lebih menyenangkan, anda tidak perlu lagi menggunakan aplikasi TraceTogether untuk check-in (kecuali di acara besar yang lebih 500 orang). Menarik kan? Boleh la lajak ke Singapura kalau beraya di negeri Johor nanti.

2. Indonesia

Siapa sahaja yang tak merindui makanan Indonesia, masyarakatnya yang ramah dan seni budayanya yang sentiasa terpelihara.

Bagi pelancong luar, anda sudah tidak perlu menjalani tempoh kuarantin sebaik sahaja tiba di sana. Tetapi, anda perlu menyediakan keputusan ujian COVID-19 dalam tempoh dua hari sebelum berangkat, insuran COVID-19, lengkapkan tempahan hotel minimum untuk 4 hari di mana-mana hotel yang diiktiraf CHSE.

Anda juga perlu muat turun aplikasi ‘PeduliLindungi’ dan ‘Karantina Presisi’ di telefon bimbit anda.

3. Thailand

Rindunya nak makan makanan Thai, main pantai, ‘masat kaki’ dan bergembira di Thailand! Jika anda merindui Phuket atau Krabi, lepas raya ni dah boleh plan trip anda.

Menjejakkan kaki di Thailand, anda tidak perlu menjalani tempoh kuarantin. Malah, mereka yang lengkap status vaksinasi tidak perlu lagi menjalani ujian COVID-19 ketika ketibaan.

Anda cuma perlu mendaftar diri untuk pas masuk melalui Thailand Pass dan sediakan sijil lengkap vaksinasi anda.

4. Korea Selatan

Anyeong! Peminat Kpop dah boleh siap packing beg untuk percutian epik ke Korea Selatan setelah sekian lama.

Berita baiknya, anda tidak perlu lagi menjalani tempoh kuarantin tetapi dengan beberapa syarat. Anda perlu mematuhi beberapa prosedur antaranya membuat ujian PCR COVID-19 dalam tempoh 2 hari sebelum berangkat, satu ujian PCR sebaik tiba, menggunakan K-ETA (alat khas buat pelancong tanpa visa) dan juga dapatkan Q-Code setelah anda dapat ujian keputusan PCR sebelum berangkat.

Dengan patuhi semua arahan ini, anda akan dikecualikan dari kuarantin! Selain itu anda perlu lakukan ujian rapid COVID-19 pada hari keenam anda berada di sana. Jadi, boleh bawa test kit sendiri dari Malaysia.

5. Maldives

Antara lokasi yang menjadi idaman ramai pengantin baru untik berbulan madu!

Terkenal dengan air laut yang jernih, putihnya pasir pantai dan resort yang mewah, anda dah boleh pertimbangkan keputusan untuk berkunjung ke negara cantik ini!

Anda tidak perlu lagi kuarantin jika keputusan ujian COVID-19 anda negatif. Anda cuma perlu mengisi borang deklarasi kesihatan setibanya di sana. Selamat melancong!