,
Viral

Ustaz Don Kongsi Hadis Dhoif Banyak Digunakan Dalam Mazhab Syafie - “Hadis Dhoif Boleh Digunapakai Selama Mana…”

Firdaus
17/06/2024
21:55 MYT
Susulan kontroversi penggunaan hadis lemah menerusi program Salam Baitullah terbitan RTM di TV1, Ustaz Don tampil menjelaskan perspektifnya berkaitan permasalahan tersebut.

BERITA TRENDING:Ustaz Don Anggap Dakwaan Guna Hadis Dhaif Sebagai Salah Faham - “Saya Maafkan Semua Orang”

“Kita guna hadis dhoif, malahan dalam mazhab Imam Syafie sendiri banyak menggunakan hadis-hadis itu dalam amalan seharian kita...

Ustaz Don atau nama sebenarnya Don Daniyal Don Biyajid menyatakan kontroversi berkenaan tercetus diakibatkan oleh cara pemikiran berbeza sesetengah pihak berhubung hadis dhoif.

BERITA TRENDING:Izinkan Kisah Disihir Jadi Filem, Ustaz Kazim Nafi Guna Tragedi Gelap Sebagai Marketing - "Tak Berlakon Pun Orang Kenal Saya"

“Sekolah atau bukunya tak sama. Pihak satu lagi mereka menggunakan hadis dhoif bersamaan dengan hadis palsu, jadi hadis-hadis itu ditolak.
“Kita guna hadis dhoif, malahan dalam mazhab Imam Syafie sendiri banyak menggunakan hadis-hadis itu dalam amalan seharian kita.
“Dengan menyatakan hadis dhoif boleh digunapakai selama mana ia bersesuian bukan pada akidah dan hukum hakam,” katanya.

BERITA TRENDING: Isu Ustaz Don Direhatkan, Ustaz Kazim Minta Orang Ramai Berhenti Mengkritik- “Jangan Hentam Macam Dia Tak Pernah Buat Baik”

Rasa Pelik Dengan Netizen?

Sementara itu, Ustaz Don ketika ditemui di sidang media yang berlangsung di restorannya di Putrajaya pada malam Jumaat mengakui berasa pelik dengan sikap segelintir netizen yang membuat andaian bahawa dirinya hanya pakar dalam bidang tajwid dan bukannya hadis.

BERITA TRENDING: Ustaz Don Daniyal Direhatkan RTM Terkait Isu Kisah Hidup Nabi Muhammad SAW

"Selalu orang cakap macam itu (kepakaran dalam tajwid bukan hadis), yang saya hairan macam mana mereka (netizen) tahu subjek yang saya belajar?
“Sebab dalam diploma dan ijazah sarjana muda saya ada subjek hadis, terutama ketika belajar di peringkat diploma.
"Masa saya diploma pun saya pergi kelas pengajian hadis, tapi saya okay sahaja," ujarnya.
Sebelum ini, Ustaz Don pernah direhatkan selama seminggu daripada rancangan tersebut selepas mengupas tentang isu kekasih pertama Nabi Muhammad SAW yang juga dianggap tanpa sokongan dalil sah.
Bagaimanapun selepas sehari dibenarkan bersiaran, timbul pula kontroversi terbaharu sehingga menyebabkan tugasnya ditamatkan serta merta.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Awie Dedah Pernah Ada Karakteristik Lembut Masa Zaman Sekolah - "Saya Suka Menari, Gimnastik Pun Dulu Saya Wakil Sekolah"

gempak
27/09/2024
12:55 MYT
Penyanyi rock lagenda tanah air, Datuk Awie baru-baru ini berkongsi kisah lucu berkaitan dirinya yang disifatkan sebagai seorang yang 'lembut' semasa zaman sekolah.
Viral

“Takut Tapi Kena Kuat…” – Siti Jamumall Harus Jalani Prosedur Cuci Kandungan, Tak Ada Rezeki Timang Anak Ketiga Disebabkan Molar Pregnancy

gempak
27/09/2024
09:55 MYT
Baru sahaja tiga minggu disahkan hamil, personaliti media sosial Siti Jamumall diuji  apabila dirinya terpaksa menggugurkan kandungannya.
Hiburan

Aliff Aziz Nafi Tarik Semula Kes Terhadap Sarah Yasmine, Selesai Kemelut Dengan Cara ‘Final Court Order’

gempak
27/09/2024
00:55 MYT
Penyanyi dan pelakon, Aliff Aziz menyatakan kes undang-undang yang ditujukan terhadap bekas kekasih gelapnya, Sarah Yasmine masih belum berakhir.
Hiburan

Kemelut Antara Sarah Yasmine & Aliff Aziz Berakhir, Sudah Capai Penyelesaian Cara Baik - "Kami Pernah Terlibat Dalam Pergaduhan..."

gempak
26/09/2024
14:16 MYT
Lama berdiam diri, bekas kekasih gelap penyanyi Aliff Aziz iaitu Sarah Yasmine tampil berkongsi perkembangan berkaitan perintah mahkamah yang diusulkan oleh aktor itu sebelum ini.
Viral

Isteri Minta Cerai Tanpa Sebab, Ini Hukum Dalam Islam Menurut Ustaz Azhar Idris

gempak
26/09/2024
10:25 MYT
Pendakwah bebas terkenal, Ustaz Azhar Idrus mengulas tentang hukum isteri yang meminta cerai daripada suami dari segi agama.
BorakSeeni