Menerusi hantaran terkini Datuk Ustaz Kazim Elias di laman Facebook, pendakwah bebas popular itu meminta bantuan orang ramai untuk mengubat penyakit misteri yang dihidapinya.

“Siapa-siapa yang boleh tolong ubatkan saya… tolonglah. Berat mata memandang, berat lagi bahu yang menanggung. Pada Allah kita berserah,” tulisnya pada ruangan kapsyen.

Pada hantaran yang sama, Ustaz Kazim berkongsi gambar keadaan tangannya yang dinaiki bintik-bintik hitam.

Namun, Ustaz Kazim tidak memperincikan dengan lebih lanjut mengenai penyakit yang dihidapinya itu.

Menerusi ruangan komen, ramai yang memberikan kata-kata semangat dan mendoakan supaya kesihatan Ustaz Kazim kembali seperti sedia kala.

Begitupun, terdapat satu komen yang menyatakan bahawa gambar yang dimuat naik oleh Ustaz Kazim itu merupakan efek kesan khas solekan untuk penggambaran filem.

“Ini solekan dalam filem terbaharu under Mawi, Zim Zim Ala Kazim,” tulis seorang pengguna Facebook.

Selain itu, pelakon Aeril Zafrel turut memberi komen yang serupa.

“Shooting kan ni ustaz?” tulis Aeril pada hantaran yang dikongsikan oleh Ustaz Kazim.



Begitupun, ramai yang memberikan respons kurang senang dengan kedua-dua komen berkenaan. Katanya, hal sakit tidak boleh dibuat gurauan.

Namun, menerusi kemas kini Facebook seorang individu yang difahamkan bertugas sebagai jurusolek, Ustaz Kazim sememangnya sakit, tetapi dia diberi tugas untuk memberikan efek yang lebih jelas untuk filem lakonan pendakwah berkenaan.



“Sebelum aku memulakan kerja… ustaz suruh aku duduk atas kerusi depan dia untuk dia bacakan ayat ayat doa dan hembuskan kat aku supaya aku selamat dan dilindungi Allah sepanjang penggambaran filem Zim Zim Ala Kazim.

“Dia risau aku takut. Ustaz memang sakit, aku tengok sendiri keadaan kulit dia. Cuma aku tambah lagi untuk menampakkan efek di dalam skrin. Semoga ustaz sembuh dan boleh menjalani kehidupan normal macam orang lain,” tulisnya.

Menerusi ruangan komen jurusolek berkenaan, ada yang bertanya sama ada Ustaz Kazim benar-benar sakit atau tidak.

Justeru, seorang netizen menulis: “Ustaz memang pernah kena sihir teruk. Mawi lamar UKE filemkan kisahnya. Yang mendoakan pun tak salah. Semoga ustaz terus sihat dan sembuh sepenuhnya,” tulisnya.