Aksi seorang peminat wanita memeluk penyanyi Indonesia Afgan di konsert yang berlangsung pada malam Sabtu lalu mengundang kecaman netizen di laman sosial.

Personaliti media sosial Alif Teega turut memuat naik video memberi teguran kepada peminat tersebut dan menegaskan hukum wanita memeluk lelaki bukan mahram adalah haram.

“Kalau Alif la, Alif pun akan peluk si Afgan ni sebab Alif memang minat gila dengan dia. lagu-lagu dia pun Alif tahu. Tapi yang macam ini tak boleh! Ini perempuan.

“Haram! Awak tu perempuan, tak boleh peluk lelaki. Kahwin dengan Afgan tu dulu barulah boleh peluk dia. Memang la netizen marah, panas, diorang bukan dengki dapat peluk.

“Tapi diorang marah kau tu Islam… ha macam itu,” tegas Alif.

Tambah Alif lagi, tidak salah untuk meminati seseorang namun perlulah menjaga maruah dan agama selain mengawal diri dengan iman serta taqwa.

“Nasihat ini untuk semua, kita nak minat ni biarlah berpada-pada. Biarlah bersederhana, janganlah sampai melampau. Malulah kita ni orang Islam, pakai tudung elok lagi.

“Tiba-tiba jumpa dengan orang yang kita minat, terus gelabah menggeletis macam tu. Wahai perempuan, tolong la… jangan disebabkan minat, kita hilang rasa malu, hilang harga diri.

“Takkanlah semurah itu diri awak. Kawal la diri, kawal dengan iman dan taqwa. Tapi kalau tak ada iman memang jadi macam ini. Nak minat ini tak ada masalah tapi tindakan kita tu.

“Itu yang membuatkan nak minat pun jadi satu dosa. Apa hal? Muhasabah!” tegur Alif.

Undi bintang digital dan content kegemaran Top 5 anda di Gempak Most Wanted Awards 2022 di sini.

@alifteega

Kalau korang jumpa Alif peluk tak??

♬ Untukmu Aku Bertahan - Afgan