Individu yang membuat pengeluaran Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) berjumlah RM10,000 seperti yang dibenarkan kerajaan untuk tujuan suka-suka, wajib membuat bayaran zakat.

Pengurus Unit Kanan Syariah & Antarabangsa, Pusat Pungutan Zakat Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (PPZ-MAIWP), Ahmad Husni Abd Rahman berkata pembayaran zakat yang perlu dibuat adalah sebanyak 2.5 peratus.

Ahmad Husni berkata, pembayaran di bawah zakat harta itu adalah dituntut hanya bagi individu yang membuat pengeluaran secara suka-suka tanpa ada bebanan dan masalah kewangan.

“Bagi individu yang tidak menghadapi sebarang masalah dari sudut bebanan kewangan, hutang, ekonomi dan seumpamanya, maka bagi mereka ini diwajibkan untuk membayar zakat daripada pengeluaran KWSP yang telah dibuat,” katanya kepada Berita AlHijrah.

Sementara itu beliau menjelaskan pembayaran zakat adalah tidak wajib bagi individu yang membuat pengeluaran wang tersebut atas keperluan sumber pendapatan yang mendesak.

“Jika pengeluaran dibuat oleh individu terbabit melibatkan pengeluaran untuk meneruskan kehidupan ataupun disebabkan oleh desakan ekonomi dan seumpamanya, maka pengeluaran yang sebegini tidak dikenakan zakat,” katanya.

Ujar beliau, antara syarat pengecualian ialah, individu yang berdepan masalah pendapatan dan menggunakan wang tersebut untuk meneruskan kehidupan, golongan yang masih mempunyai hutang yang perlu dilangsaikan dengan segera, serta pengeluaran yang digunakan untuk keperluan-keperluan asas atau mustahak seperti perubatan, pendidikan, dan seumpamanya.

Sumber: AlHijrah Online