Tinggal beberapa hari sahaja lagi kita bakal menyambut Hari Raya Aidil Adha. Sudah pasti, ramai dalam kalangan umat Islam sudah mula pulang ke kampung halaman, bersedia untuk menyambut kedatangan hari yang mulia.

Namun, tahukah anda mengenai Hari Arafah? Hari Arafah jatuh sehari sebelum Hari Raya Aidiladha, yang pada waktu itu terdapat waktu wukuf.

Seperti yang diriwayatkan dalam beberapa hadis sahih, doa pada waktu wukuf di Arafah adalah waktu berdoa yang paling mustajab dan yang paling dekat untuk dimakbulkan.

Tarikh dan waktu wukuf 2024

Mengikut kalendar Islam, waktu wukuf pada tahun ini bermula selepas gelincir matahari pada 9 Zulhijjah sehingga tenggelam matahari waktu Maghrib.

ARTIKEL BERKAITAN: Hari Wukuf Di Arafah Jatuh Pada 15 Jun Ini

​ARTIKEL BERKAITAN: Suami Tidak Sangka Terima Khabar Isteri Telah Tiada Di Hadapan Kaabah - "Selepas Pusingan Ke-7 Selesai Tawaf, Saya Sedih Sangat"

​ARTIKEL BERKAITAN: Doa Di Arafah Dimakbulkan! Nelydia Senrose Menangis Ibu Dapat Tunai Haji - “Setelah Kau Berikan Kami Jalan Ya Allah…”

​ARTIKEL BERKAITAN: Fazura Sayu Teringat Tanah Suci – “Teringin Sampai Masa Nanti Diizinkan Allah Menunaikan Haji Pula..”

​ARTIKEL BERKAITAN: Bukan Makkah, Warga Sulawesi Naik Haji Di Gunung Bawakaraeng Bawa Kambing

Bagi umat Islam yang tidak mengerjakan ibadah haji, peluang untuk berdoa di lokasi masing-masing boleh diambil sepanjang tempoh tersebut, mengikut zon tempat mereka berada.

Waktu wukuf di Malaysia 2024, waktu wukuf di Mekah

Menurut perkongsian oleh Tabung Haji, tarikh wukuf 2024 adalah pada 15 Jun 2024 manakala pada Isnin, 17 Jun 2024 umat Islam di Malaysia akan menyambut Aidiladha.

Bagi yang berada di Malaysia, puasa sehari sebelum iaitu pada 15 Jun 2024 (Sabtu) adalah puasa hari Tarwiyah manakala puasa pada 16 Jun 2024 (Ahad) dikira puasa Arafah.

Berikut merupakan contoh doa hari Arafah:



Sumber: Ecentral

Korang dah tengok filem The Experts?

Kalau belum, filem tempatan pecah panggung ini masih mendominasi pawagam tanah air. Jom, tonton The Experts di pawagam berhampiran korang hari ini.