,
Viral

Wanita 61 Tahun Rugi RM6.2 Juta, Kena Scam Skim Pelaburan Emas Di Facebook!

Firdaus
25/01/2024
16:09 MYT
Seorang wanita berusia 61 tahun baru-baru ini menjadi mangsa penipuan skim pelaburan emas yang menyebabkan kerugian sebanyak RM6.2 juta.
Difahamkan kes itu berlaku selepas wanita tersebut melayari blog pelaburan di Facebook dan telah menekan satu pautan yang membawanya kepada aplikasi Whatsapp.

BERITA TRENDING: Isu Kena Scam Dengan Katering, Abang Sebak Tengok Ahli Keluarga ‘Uruskan’ Dewan Menjelang Resepsi Adik

Menerusi kenyataan yang dibuat oleh Ketua Polis Perak, Datuk Seri Mohd Yusri Haji Hassan Basri berkata, wanita berkenaan telah memasukkan dana sebanyak 32 kali ke dalam 11 akaun bank yang berbeza berjumlah RM6,220,000.
Bagaimanapun, mangsa menyedari dirinya telah ditipu pada 22 Januari 2024, selepas mahu mengeluarkan wang sebanyak RM2,200,000 namun platform pelaburan tidak dapat diakses.
Kes disiasat di bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan atas jenayah menipu.
Dalam pada itu, Polis Diraja Malaysia (PDRM) Perak turut mengingatkan supaya sentiasa berwaspada terhadap tawaran-tawaran pelaburan di media sosial khususnya skim dalam Facebook yang tidak diluluskan oleh Bank Negara Malaysia (BNM) atau Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC).
Orang awam juga boleh menyemak akaun bank dan nombor telefon yang mungkin terlibat dalam kes penipuan menerusi pautan https://semakmule.rmp.gov.my.
Sumber: Platform X
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Selepas Australia Dan Indonesia, The Weekend Ke Malaysia?

gempak
28/09/2024
05:55 MYT
Dengan tamatnya konsert berkenaan, adakah selepas ini The Weekend bakal meneruskan siri jelajah konsert itu ke Asia?
Hiburan

Awie Dedah Pernah Ada Karakteristik Lembut Masa Zaman Sekolah - "Saya Suka Menari, Gimnastik Pun Dulu Saya Wakil Sekolah"

gempak
27/09/2024
12:55 MYT
Penyanyi rock lagenda tanah air, Datuk Awie baru-baru ini berkongsi kisah lucu berkaitan dirinya yang disifatkan sebagai seorang yang 'lembut' semasa zaman sekolah.
Viral

“Takut Tapi Kena Kuat…” – Siti Jamumall Harus Jalani Prosedur Cuci Kandungan, Tak Ada Rezeki Timang Anak Ketiga Disebabkan Molar Pregnancy

gempak
27/09/2024
09:55 MYT
Baru sahaja tiga minggu disahkan hamil, personaliti media sosial Siti Jamumall diuji  apabila dirinya terpaksa menggugurkan kandungannya.
Berita

Gara-Gara Paip Pecah, Letusan Najis Manusia Setinggi 10 Meter Hujani Kenderaan

gempak
27/09/2024
04:25 MYT
Sebatang paip tangki septik pecah di jalan raya yang sedang dalam pembinaan di Guangxi, China menyebabkan letusan setinggi lebih 10 meter.
Hiburan

Bernadya Selamatkan Nyawa Content Creator Malaysia Menerusi Lagu

gempak
26/09/2024
11:55 MYT
Penyanyi asal Indonesia yang kini cukup popular dalam kalangan pendengar generasi muda, Bernadya mendedahkan ada dalam kalangan peminat mengaku membatalkan niat melakukan perkara buruk terhadap diri sendiri selepas mendengar karya-karyanya.
BorakSeeni