,
Hiburan

Wanita Bekas Peserta Program Realiti Didakwa Merompak Warga Emas

Kamaruddin Razal
09/01/2020
02:26 MYT
Seorang bekas peserta program realiti nyanyian otai, Jamaliah Saadun, 48, didakwa di Mahkamah Sesyen Melaka semalam atas pertuduhan melakukan rompakan berkumpulan pada Disember tahun lalu.
Jamaliah turut didakwa bersama dua rakannya, Mohd Idris Yasmir, 34, dan Muhammad Dhirar Raihan, 33 dan masing-masing mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan terhadap mereka dibacakan di hadapan Hakim Elesabet Paya Wan.
Mereka didakwa bersama-sama melakukan rompak berkumpulan ke atas harta milik seorang warga emas M Kesavann, 60, iaitu rantai emas, wang tunai dan sebuah kereta dengan anggaran kerugian RM24,680.
Kejadian didakwa berlaku di tepi Jalan Seri Emas 50, Taman Teluk Mas, Melaka, pada 3 pagi 15 Disember 2019.
Pertuduhan mengikut Seksyen 395 Kanun Keseksaan dan dibaca bersama-sama Seksyen 34 kanun sama yang memperuntukkan penjara maksimum 20 tahun dan sebat, jika sabit kesalahan.
Elesabet tidak membenarkan ketiga-tiga tertuduh diikat jamin dan menetapkan 10 Februari ini untuk sebutan semula kes.
Sementara itu, di Mahkamah Sesyen berasingan, Jamaliah sekali lagi didakwa bersama seorang rakan wanitanya, Madura Mahat, 40, atas pertuduhan merompak telefon bimbit dan mencederakan seorang lagi warga emas, Muhammad Miskeen Kind Marhoom, 70, dengan menyeret mangsa menggunakan kereta, di tepi jalan Seri Mangga 8, Taman Seri Mangga, Melaka, pada 11.25 pagi, 18 Disember 2019.
Kesalahan itu didakwa mengikut Seksyen 394 Kanun Keseksaan dan dibaca bersama Seksyen 34 kanun sama yang memperuntukkan penjara maksimum 20 tahun dan denda atau sebat, jika sabit kesalahan.
Hakim Norma Ismail membenarkan kedua-dua tertuduh diikat jamin RM10,000 dengan seorang penjamin setiap seorang dan menetapkan 6 Februari depan untuk sebutan semula kes.
Sumber: Bernama, Malaysiakini Kredit Foto: BH
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Berita

Wanita Warga Emas Maut Ditikam Di Kepala Oleh Anak Saudara

gempak
13/08/2024
18:55 MYT
Seorang wanita warga emas maut ditikam di kepala dengan gunting oleh anak saudaranya dalam kejadian pergaduhan di sebuah rumah di Gelung Bubu , Pekan Darat, pada Selasa.
Viral

Wanita Warga Emas Dipercayai Jatuh Dalam Laut, Tak Sempat Melangkah Masuk Sebab Feri Didakwa Bergerak

gempak
19/07/2024
04:00 MYT
Tular rakaman video di media sosial menunjukkan keadaan kecoh apabila seorang wanita warga emas didakwa terjatuh ke dalam laut semasa mahu menaiki sebuah feri.
Berita

Bosan, Keseorangan Punca Warga Emas Bersara, Berjudi Dalam Senyap - Pakar

gempak
13/07/2024
03:55 MYT
Persaraan sering dianggap sebagai masa untuk berehat dan meluangkan masa untuk diri sendiri selepas bertahun-tahun bekerja keras.
Berita

Hidap Kanser, Hasrat Warga Emas Meninggal di Tanah Suci Termakbul

gempak
28/06/2024
03:01 MYT
Warga emas, Abd Wahab Ramli, 60, yang meninggal dunia di Tanah Suci pada Selasa lepas kerana menghidap kanser periampullary tahap empat pernah menyuarakan hasrat untuk meninggal dunia di Mekah.
Viral

Siang Hari ‘Buat Kerja’... Kedai Emas Plaza Metro Kajang Dirompak Ketika Orang Sibuk Beraya

gempak
17/06/2024
21:55 MYT
Saat kebanyakan orang sedang sibuk menyambut kedatangan Hari Raya Aidiladha, sekumpulan penjenayah bertindak ‘berani’ dengan merompak sebuah kedai emas yang terletak di pusat beli-belah Plaza Metro Kajang, Selangor secara terbuka.