Pelakon Yatt Hamzah gembira apabila diberikan peluang untuk membersihkan masjid kedua paling suci bagi umat Islam, Masjid Nabawi.

Berkongsi hantaran di media sosial, kata Yatt, dia sudah lama berhajat untuk membantu pekerja-pekerja pembersihan di masjid tersebut namun belum pernah diberikan peluang.

BACA: Zuhudnya! Azmin Ali Bantu Lap Air Hujan Di Masjidilharam - "Syukur Dapat Menyumbang Khidmat & Tenaga"

"Semalam lepas Asar, Bonda (panggilannya) dapat peluang bersihkan Masjid Nabi SAW. Perasaannya luar biasa, masya-Allah walaupun hanya sekejap,” jelasnya.

"Memang dah lama teringin nak membantu pekerja-pekerja kebersihan dalam Masjid Nabawi sebab Bonda memang sangat suka membersihkan rumah. Tak suka nampak kotor.

"Alhamdulillah direzekikan dapat merasa jadi ‘cleaner’ (pekerja pembersihan) di Masjid Nabawi. Alhamdulillah," katanya yang membersihkan karpet masjid menggunakan penyedut hampagas.

Dalam pada itu, Yatt memberitahu impiannya untuk membawa keluarga menetap di Madinah dan membesarkan anak-anaknya di sana.

"Ya Allah, aku teringin sangat membawa keluargaku untuk menetap di Madinah. Aku sangat teringin anak-anakku bersekolah, membesar di Madinah dan aku amat teringin untuk mati di sini (Madinah).

"Jika pada perkiraan-Mu, andai salah satu cara untuk berada di sini adalah dengan menjadi seorang pekerja pembersihan, aku amat berbesar hati Ya Allah.

"Aku amat berbangga andai dapat berkhidmat di sini buat Rasulullah SAW. Kau makbulkanlah doa-doaku ini wahai Tuhan yang Maha memakbulkan doa," tambahnya.



Yatt berlepas ke tanah haram pada 29 Oktober lalu seorang diri tanpa ditemani ahli keluarga atau suaminya.

BACA: Suami Mira Filzah Pernah 'Terperangkap' Dalam Taman Syurga Raudhah