,
Berita

Lima Perkara Yang Nampak Mudah Tetapi Penting Untuk Anda Bersedia Sebelum Mengerjakan Umrah

Badrul Hashim
08/04/2019
04:10 MYT
Kini semakin mudah untuk rakyat Malaysia mengerjakan ibadah umrah. Tidak kira masa, kita berpeluang untuk ke tanah suci Mekkah dengan kemudahan yang ada seperti agensi pelancongan dan sebagainya.
Namun banyak perkara yang mungkin nampak mudah dan remeh, tetapi sebenarnya penting untuk anda bersedia sebelum anda mengerjakan umrah.
Untuk memudahkan anda, kami senarai lima perkara yang nampak mudah tetapi penting untuk anda sebelum anda berangkat ke tanah suci.
Pastikan Anda Tahu Peraturan Di Dalam Ihram
Adakalanya kita melanggar larangan di dalam Ihram tanpa sedar. Contohnya kita tidak boleh memakai sabun wangi ketika di dalam Ihram. Jadi untuk persediaan awal, pastikan bawa sabun yang tidak mempunyai bau-bauan.
Aurat sangat penting ketika di dalam Ihram. Pastikan anda sentiasa menutup aurat dan tidak ada rambut yang terkeluar untuk wanita.
Lelaki pula tidak dibenarkan menutup kepala. Walaupun keadaan panas, jangan sesekali menutup kepala dengan tuala atau sebagainya ketika di dalam Ihram.
Lelaki juga tidak dibenarkan memakai pakaian dalam seperti seluar dalam, boxer ataupun seluar pendek di dalam Ihram. Untuk mengelakkan kejadian yang ‘menyakitkan’ pastikan bawa krim seperti Vaseline untuk mengelakkan kejadian melecet.
Membawa Anak-Anak Di Bawah Umur
Jika anda membawa anak kecil bersama-sama anda, pastikan barangan untuk mereka yang diperlukan sentiasa ada.
Permainan adalah bagus untuk menarik perhatian mereka ketika menunggu di lapangan terbang, beratur di imigresen dan sebagainya. Anak-anak kecil cepat merasa bosan jika perlu menunggu dalam masa yang lama.
Pastikan juga sentiasa ada bekalan makanan untuk mereka. Anda pastinya tidak mahu anak kecil anda kelaparan kerana keperluan mereka untuk makan dan minum.
Lampin juga penting walaupun anak anda sudah masuk usia seperti lima atau enam tahun. Ini memastikan ibadah anda tidak terganggu jika anak-anak perlu ke tandas setiap masa.
Melawat Rawdah, Sebahagian Daripada Syurga
Keinginan untuk menunai solat di Rawdah pastinya menjadi impian setiap insan yang berkunjung ke sana. Rawdah yang terletak di Masjid Al-Nabawi di Madinah merupakan masjid Rasulullah SAW.
Diletakkan dengan karpet berwarna hijau, nampak mudah untuk menemui Rawdah tetapi sukar untuk masuk ke situ kerana terlalu ramai orang yang ingin menunaikan solat serta berdoa di kawasan tersebut.
Waktu yang mungkin sesuai untuk lelaki berkunjung ke Rawdah adalah di sebelah malam, selepas solat Isya’ hingga beberapa jam sebelum terbit fajar.
Ketika ini tidak begitu ramai orang yang mungkin berebut-rebut untuk menunaikan solat kerana Rawdah itu hanyalah ruangan yang kecil sahaja.
Belajar Tentang Umrah, Mekah dan Madinah
Kebanyakan daripada kita hanya belajar tentang umrah, tetapi tidak ramai yang cuba ambil tahu dengan tempat yang kita hendak pergi. Kita terlalu bergantung kepada agensi pelancongan yang membawa kita.
Mengambil tahu tentang sejarah, tempat-tempat yang harus dilawati dan sebagainya tentang Mekah dan Madinah memberikan kita rasa yang penuh apabila mengerjakan ibadah umrah.
Bila kita tahu tentang sejarah dan tempat yang kita akan pergi, kita juga akan lebih arif dengan suasana umrah itu sendiri kerana umrah adalah umpama haji kecil.
Muat Turun Aplikasi Manhajj ke Telefon Anda
Oleh itu sangat penting untuk anda memuat turun aplikasi Manhajj ke telefon pintar anda.
Aplikasi Manhajj menyediakan banyak kemudahan untuk anda yang ingin mengerjakan umrah ataupun sedang mengerjakan umrah.
Dengan Aplikasi Manhajj, anda boleh mendapatkan latihan secara atas talian untuk mengerjakan aktiviti-aktiviti umrah. Menggunakan aplikasi ini juga membolehkan anda mendapatkan maklumat terkini dan pantas tentang apa jua yang berkaitan dengan umrah.
Anda juga boleh belajar secara atas talian cara-cara mengerjakan umrah, apa yang boleh dilakukan dan tidak boleh dilakukan dan banyak lagi.
Selain daripada itu, Aplikasi Manhajj juga turut dilengkapi dengan hiburan mengikut Syariah sebagai salah satu cara untuk merehatkan minda anda.
Anda boleh mendapat maklumat lanjut tentang aplikasi Manhajj dan Manhajj Mutawwif Musim Ke-2 dengan melayari:
Laman Web: www.manhajj.com Facebook: www.facebook.com/manhajjmutawwif Instagram: www.instagram.com/manhajjmutawwif
Kredit Gambar: Google
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Keluang Man

Tahu Kisah Wira Harian Yang Penuh Inspirasi? Calonkan Pilihan Anda Sekarang & Berpeluang Menang RM10,000!

gempak
16/09/2024
00:13 MYT
Sempena Hari Malaysia yang akan berlangsung pada 16 September, Astro dan Wonda bergabung untuk meraikan Wira Wonda Kita! Wonda akan mengambil alih Astro Ria dan 13 stesen radio Astro menjadi Astro Wonda Ria dan Wonda FM sepanjang hari.
Advertorial

Sakit Hati Nak Stream X-Change Tapi Internet Slow? Tak Perlu Pening Kepala Langgan Pelan redONE Postpaid 5G SMART Untuk Telefon Pintar 5G PERCUMA Serta Data Pantas Tanpa Drama!

gempak
31/08/2024
05:55 MYT
Bayangkan tengah syok layan drama tapi internet asyik buffering, siapa je yang tak annoyed kan?
Advertorial

Sheriff Jalankan Misi Ops CLEAR Tewaskan Halangan, Bagaikan Syampu CLEAR Takkan Sentap Bila Seratus Peratus Mantap!

gempak
23/08/2024
07:20 MYT
Tidak dinafikan kehidupan sebagai selebriti pasti menjadi sorotan masyarakat sama ada dari segi kehidupan mahu pun penampilan.
Advertorial

Talentbank Umum Senarai Universiti Pilihan Majikan 2024, Sasar Untuk Tingkatkan Peluang Pekerjaan Selepas Tamat Pengajian

gempak
05/08/2024
06:55 MYT
Talentbank, dalam menerajui dan meningkatkan daya kebolehpasaran para graduan serta menghubungkan bidang akademia dengan sektor industri, telah mengumumkan senarai yang dinantikan ramai iaitu senarai Universiti Pilihan Majikan 2024.
Advertorial

Nak Tonton Ke Kodiang With Love Dengan Barisan-Barisan Pelakon? Beli Ribena Untuk Berpeluang Memenangi Tiket Secara Eksklusif Ke Tayangan Drama

gempak
16/05/2024
13:25 MYT
Buat peminat-peminat Ke Kodiang With Love, apa persamaan Hun Haqeem dengan Ribena? Nak tahu jawapannya? Mestilah dua-dua sama-sama manis! Jadi untuk tambahkan lagi kemanisan itu, Ribena telah menjalankan satu pertandingan di mana peminat-peminat berpeluang menyaksikan tayangan Ke Kodiang With Love finale bersama pelakon-pelakon drama tersebut.