Volkswagen Golf GTI TCR diperkenalkan pada awal tahun ini sebagai model edisi terhad hanya untuk pasaran Eropah.

Diinspirasikan oleh siri perlumbaan TCR International Series, ia mempunyai kuasa yang jauh lebih tinggi berbanding versi standard iaitu 286hp dan 380Nm.



Walaupun jumlah itu boleh dianggap cukup tinggi untuk sebuah hot hatch, syarikat talaan terkenal iaitu ABT merasakan bahawa model itu masih berpotensi untuk menjadi lebih hebat lagi.

Menggunakan perisian kawalan enjin tersendiri, enjin turbo 2.0 liter empat silinder pada Golf GTI TCR kini menjana 335hp dan 430Nm, iaitu peningkatan sebanyak 49hp dan 50Nm.



Kuasa tambahan itu membolehkan jentera hatchback ini melakukan pecutan 0-100km/j dalam 5.4 saat, 0.2 saat lebih pantas berbanding sebelum ini. Bukan itu sahaja, kelajuan maksimum turut meningkat dari 250km/j kepada 265km/j.

Untuk prestasi yang lebih menyeluruh, ABT turut menawarkan sistem suspensi boleh laras dengan pegas gegelung kustom serta anti-roll bar. Kit badan tidak ditawarkan memandangkan model ini sudah dilengkapi dengan kit badan tersendiri.



Bagaimanapun, pelanggan yang mahukan penampilan lebih menonjol boleh memilih pelbagai rekaan rim bersaiz sehingga 20 inci daripada katalog ABT.