Selepas diperkenalkan pada hujung tahun lalu pada peringkat global, Naza Italia selaku pengimport dan pengedar rasmi Ferrari di Malaysia membawa masuk barisan supercar baharu menerusi Portofino M buat pasaran tempatan.


Jentera Portofino M itu hadir dengan ciri yang dinaik taraf membabitkan sistem rangkaian kuasa dan kosmetik luaran. Dari segi nama, huruf M yang terletak di hujung Portofino itu bermaksud ‘Modificata’, yang mana jentera itu menerima ubah suai terhadap sistem rangkaian kuasanya, selain turut dipadankan dengan kotak gear baharu.


Ia masih menggunakan enjin berseseran 3,855cc yang sudah memenangi anugerah Enjin Terbaik Antarabangsa selama 4 tahun berturut-turut sejak 2016. Enjin itu kini lebih berkuasa dengan tambahan 19hp yang kini berjumlah 611hp, tetapi kuasa torknya masih lagi kekal sama iaitu 760Nm. Penambahan kuasa itu terhasil daripada cam profile baharu dengan peningkatan anjakan injap serta mengoptimakan pengisian ruang pembakaran.


Selain itu, ia menggunakan kotak gear baharu dengan transmisi dwi-klac lapan-kelajuan iaitu sama dengan model SF90 Stradale. Dari segi prestasinya, Ferrari Portofino M boleh memecut 0-100km/j dalam 3.45 saat dengan kelajuan maksimum boleh mencecah lebih 320km/j.


Wajahnya pula, perubahan boleh dilihat pada bampar hadapan dengan corong pengambilan udara baharu yang boleh menyalur ke gerbang roda untuk meningkatkan daya aerodinamik. Belakangnya pula dipadankan dengan diffuser yang berasingan daripada bampar, selain menggunakan sistem ekzos baharu.


Bahagian dalaman boleh dikatakan masih lagi sama dengan Portofino sebelum ini, cuma pada stereng yang terletak suis manettino menerima mod kelima dengan tambahan tatapan Race. Bagi membuka bumbung untuk pemanduan yang santai, ia boleh dibuka atau diitutup pada kelajuan kurang 40km/j dalam masa dalam 14 saat. Harganya, ia dijual bermula RM998,000 sebelum duti, cukai dan insurans.