Kerjasama antara jenama kenderaan dengan pakaian sebenarnya sudah lama terjalin seperti Ferrari dengan Puma dan banyak lagi.

Terbaharu adalah antara Mazda dengan Mizuno dengan memperkenalkan kasut memandu dan lebih menariknya ia menggunakan rekaan Kodo.


Rekaan Kodo ini adalah falsafah yang digunakan dalam mereka bentuk semua model Mazda pada masa kini. Gayanya lebih menarik dengan garisan minimal serta tampak bersahaja yang boleh dilihat pada jentera Mazda.

Kasut memandu Mazda x Mizuno itu dikatakan memberi operasi pedal yang ringan, stabil dan selesa. Ia mempunyai ciri utama yang berfungsi untuk memberi sokongan dorsifleksi yang mampu meningkatkan kawalan pedal.


Selain itu, rekaan yang bulat pada tumit turut meningkatkan hubungan di lantai, sementara memudahkan putaran kaki ketika memandu.

Walaupun kebanyakan kasut memandu mempunyai tapak yang keras dan nipis yang menjadikannya tidak selesa digunakan di luar kereta, Mizuno menggunakan teknologi Cob "pod clusters" untuk pelapiknya. Teknologi itu membolehkan rasa dan maklum balas langsung dari pedal, sambil tetap selesa untuk penggunaan seharian.


Kasut Mazda x Mizuno adalah permulaa buat pengeluar automotif itu untuk barangan gaya hidup. Ia sejajar dengan falsafah Mazda untuk mempunyai ikatan istimewa dengan pelanggannya.

Kasut memandu Mazda yang baru kini boleh didapati untuk pratempahan di Makuake dengan harga Yen 39,600 (RM1,503). Pelanggan dijangka mendapatnya pada Mac 2022.