Motosikal adalah mod pengangkutan yang sangat berisiko dan justeru itu, Kajian Institusi Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya (MIROS) membangunkan teknologi Light Detection & Ranging Technology (LIDAR) bagi pengguna jentera dua roda.

Sistem itu, berupaya untuk mengesan kenderaan di hadapan dan memberi amaran kepada penunggang motosikal untuk mengelak perlanggaran dengan selamat, termasuk pada kelajuan tinggi.


Teknologi LIDAR itu adalah komponen utama bagi Sistem Bantuan Pemandu Termaju (ADAS) yang ada pada kereta seperti model Proton dan Perodua.

Teknologi amaran itu dibangunkan dengan mengambil kira faktor berlaku perlanggaran membabitkan motosikal di lorong kecemasan melalui dapatan analisis kes kemalangan terdahulu.

Di samping itu, faktor kesesuaian reka bentuk motosikal dan tingkah laku penunggang di Malaysia turut diambil kira untuk meningkatkan fungsi sistem serta mengurangkan penolakan golongan sasar dalam menggunakan teknologi terbabit.

Prinsip utama reka bentuk teknologi berkenaan ialah berimpak tinggi, kos yang rendah, berasaskan pengguna dan mudah dipasang melalui reka bentuk naik taraf.


Amaran perlanggaran diberi melalui tiga peringkat dan menekankan keupayaan untuk memastikan penunggang menyedari tepat pada masanya mengenai bahaya yang akan berlaku.

Pendekatan reka bentuk yang digunakan diyakini dapat meningkatkan keboleh pasaran dan keboleh sediaan teknologi itu untuk digunakan secara meluas dalam kalangan penunggang motosikal di negara ini.