Ramai yang tertunggu-tunggu model MPV baharu Mitsubishi Xpander bila ia akan dilancarkan bagi pasaran Malaysia.

Gambar yang disiarkan menerusi Facebook Jamaan Abd Rahman ini, menunjukkan seolah-olah ia akan dilancarkan tidak lama lagi bagi pasaran Malaysia, cuma tarikh sebenarnya masih lagi dirahsiakan.


Menerusi gambar itu, MPV berkenaan tidak dilindungi apa-apa pelekat dan ia kelihatan jelas susuk badan Mitsubishi Xpander. Berdasarkan gambar itu juga, ia menerima kit badan facelift yang mana menggunakan jeriji ‘more dynamic’.


Berdasarkan spesfikasi luar negara, kenderaan dengan tujuh tempat duduk itu ditawarkan dengan lima varian membabitkan GLX, GLS, Exceed, Sport dan Ultimate.

Jentera itu menggunakan enjin 1.5 liter yang menyalurkan 104PS pada 6,000rpm dengan tork setinggi 141Nm pada 4,000rpm.

Ia ditawarkan dengan transmisi lima kelajuan manual dan automatik empat kelajuan. Cuma bagi pasaran Malaysia, Drebar menjangka ia mungkin ditawarkan untuk transmisi automatik sahaja.


Harga bagi pasaran Indonesia, ia dijual bermula 215.8 juta rupiah (RM65,504) sehingga 272.1 juta rupiah (RM82,593). Untuk pasaran negara ini, harap anda semua bersabar dan tunggu pengumuman yang akan dibuat oleh Mitsubishi Motors Malaysia nanti.

Pastinya ia akan bersaing dengan beberapa model lain seperti Perodua Aruz, Toyota Rush dan Honda BR-V.