Apa yang anda lihat, ini adalah bas Torsus Praetorian untuk membawa kanak-kanak ke sekolah walaupun berada di tengah hutan, zon perang atau laluan lasak dengan selamat.


Kenderaan ini dikatakan berkemampuan menempuh perjalanan sekolah yang paling mencabar dan pada masa sama menjanjikan keselesaan kepada kanak-kanak yang berada di dalamnya.


Bas ini dilengkapi dengan suspensi tinggi, tayar off-road dan casis yang dapat menahan hentaman paling keras. Bagi membawa bas itu, ia menggunakan enjin diesel daripada trak MAN berkapasiti 6.9 liter yang menghasilkan output 286bhp dan 1,150Nm.


Ciri unik lain, ia juga dilengkapi tempat duduk tempahan khas yang mempunyai corak formula matematik dan sains, mungkin ia boleh memudahkan kanak-kanak menghafalnya. Tempat duduknya pula ditutup dengan lapisan pelindung polimer dan dilengkapi tali pinggang keledar yang sesuai untuk semua peringkat umur.


Bahagian dalamnya dipenuhi dengan penebat bunyi, dan Torsus bahkan turut menawarkan kustom lain seperti boleh meletak televisyen bagi memastikan kanak-kanak terhibur sepanjang perjalanan.


Difahamkan, harga asas bagi bas Preatorian bermula dari US180,700 (RM752,796) dan untuk naik taraf bagi versi bas anti-rusuhan berharga bermula USD390,535 (RM1.6 juta).