Pameran Tokyo Auto Salon 2020 bakal menampilkan sebuah Toyota 86 dengan mempunyai empat pintu yang dihasilkan oleh penuntut Kolej Automotif Nihon, Jepun.

Sebelum ini, media sosial tular dengan lakaran berhubung Toyota GT86 yang mempunyai empat pintu, tetapi kali ini ia menjadi realiti.

Namun untuk menghasilkan jentera itu, ia memerlukan dua model kenderaan Toyota membabitkan 86 dan Camry.

Boleh dikatakan bahagian hadapan Toyota 86 dipotong dan disambung semula pada kerangka tengah bagi model Toyota Camry.

Hasil cipta itu cukup kemas dan seolah-olah ia kelihatan Toyota 86 empat pintu yang benar-benar wujud serta sudah sedia untuk dipasarkan.

Berdasarkan gambar yang ada, jentera itu masih lagi menggunakan enjin Camry dan tidak dipadankan rangkaian kuasa Boxer seperti pada Toyota 86.

Nampaknya, enjin 2.5 liter dengan empat silinder yang ada pada Toyota 86 empat pintu itu menyalurkan 160hp dengan tork setinggi 213Nm.

Luaranya pula, diperkemaskan kit badan yang turut dipadankan rim 19 inci aloi dan direndahkan dengan suspensi Tein Street Advance untuk membuatkan ia lebih menarik.

Biapun ia tampak sebuah Toyota 86, pengendalian dan prestasinya masih lagi sebuah Camry. Cuma jentera ini mempunyai ruang tempat duduk lebih selesa bagi penumpang belakang.