Toyota Gazoo Racing mengumumkan barisan model bagi Rali Dakar (2021) yang dijadualkan bermula 3 Januari di Arab Saudi. Pasukan Toyota akan terdiri daripada empat krew yang mana setiap mereka akan memandu versi asli Toyota Hilux 2018.


Kereta lumba Hilux itu dilengkapi dengan enjin 5.0L aspirasi natural V8 pacuan semua roda. Untuk 2021, trak lumba itu menampilkan rekaan luaran model pengeluaran Hilux (2020) dengan penghalusan lanjutan pada suspensi dan enjin agar lebih kompetitif dan kukuh.


Pasukan Toyota Gazoo Racing akan dipelopori sekali lagi pemenang 2019 Nasser Al-Attiyah dan Mathieu Baumel yang menduduki tempat kedua pada edisi Rali Dakar (2020). Giniel de Villiers dan Alex Haro berharap dapat membina kemenangan 2019 mereka di Rally of Morocco, yang mana Villiers menang sebanyak tiga kali.


Sementara, warga Afrika Selatan Henk Lategan dan Brett Cummings bergabung dengan pasukan itu pada tahun 2021. Walaupun ini adalah Rali Dakar pertama Lategan, dia sebelum ini memenangi gelaran Siri Merentas Desa Afrika Selatan untuk kali kedua berturut-turut. Sementara Cummings berlumba di Rali Dakar dua kali sebelum ini dalam kategori motosikal.


Shameer Variawa dan Dennis Murphy melengkapkan pasukan empat kereta dengan Variawa menang kejohanan lokal di Amerika Selatan. Rali Dakar edisi 2021 akan berlangsung hanya di Arab Saudi, dengan kru berangkat dari Jeddah pada 3 Januari. Laluan kali ini sama dengan perlumbaan tahun lalu, tetapi pihak penganjur menjanjikan bahagian baru untuk pertandingan yang lebih kompetitif.